Nehéz helyzetbe hozhatják a tervezett közlekedési beruházások a főváros keleti kerületeiben élőket, illetve azokat, akik Vecsés, Gyál vagy éppen Maglód irányából közelítik meg a fővárost. Rövidesen szakaszosan újítják fel az Üllői utat, készülnek a tervek a Liszt Ferenc Repülőtérre vezető gyorsforgalmi út átalakítására, a 142-es lajosmizsei vasútvonal is megújul. Bár az utóbbi két beruházás megkezdésére még várni kell néhány évet, biztos, hogy a főbb útvonalakon zajlanak majd egyidejű munkálatok.
Nem kérdés, hogy az Üllői és a gyorsforgalmi út, valamint a lajosmizsei vasútvonal felújítása mennyire fontos a fővárosi és az országos közlekedés szempontjából is, az időzítés azonban korántsem mindegy, a dél-pesti kerületeket érintő három nagy közlekedési beruházások ugyanis egyenként is megkeseríthetik az ott élők életét.
A Liszt Ferenc repülőtérre vezető út felújításának kivitelei terveit jövőre kell elkészítenie a Főmterv Zrt. és az Utiber Kft. konzorciumának, a fejlesztésért felelős Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) ebben az évben csatornázta be az érintett X., XVIII., és XIX. kerületi lakosok véleményét.
A műszaki megoldásokra vonatkozó észrevételeket, ötleteket november elejéig lehetett feltölteni a Repuloteriut.hu oldalra. Az útszakasz évek óta szedi áldozatait, idén májusban és november végén halálos balesetnél helyszíneltek a rendőrök.
Sem a busz, sem a kerékpáros közlekedés nem megoldott, és elnevezése ellenére is elég egy kisebb koccanás vagy egy lerobbant kocsi a több órás torlódáshoz.
A középen elhatárolt kétszer egy sáv áteresztőképessége korlátozott, az útfelület minősége rossz, arról nem is beszélve, hogy a Magyarországra érkező külföldiek ezen az útvonalon jutnak el a fővárosba. Mindezt szóvá is tette Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a beruházással kapcsolatos Facebook-bejegyzésében arról írt, hogy az út környezete nem méltó sem Budapesthez, sem Magyarországhoz.
„A forgalom szempontjából az a legfontosabb, hogy ne legyen elválasztó korlát, alakítsanak ki több sávot, épüljenek ki a vasúti csomópontoknál különszintű csomópontok, legyen biztosítva a harántirányú kapcsolat a bélatelepieknek, az erzsébettelepieknek és a Ferihegy városrész lakóinak is.
Az is fontos az itt élők számára, hogy a fejlesztéssel egyidőben érezhetően növekedjen az út mentén a jelenleg csak nyomokban fellelhető zöldfelület.
Új fasorok létesüljenek végig a korszerűsítésre kerülő út mentén. Nem autópályaként, hanem élhető városi főútként szeretnénk viszontlátni a megújuló Gyömrői utat”– mondta Petrovai László a beruházásban leginkább érintett 18. kerület alpolgármestere a Very Important Planetnek.
Új gyalogos- és kerékpárosutakat építenek, buszsávok jelölnek ki, a végleges forgalmi rendről azonban még hónapokig is egyeztetnek a kivitelezők a kerületekkel.
A Határ úti metróállomástól a városhatárig történő felújítási munkálatok 2024 előtt biztosan nem kezdődnek el.
Nagyjából ugyanekkor jelenhetnek meg a munkagépek a 142-es vasútvonal mellett, a BFK decemberben egyeztetett az egészen Kecskemétig tartó nyomvonal melletti önkormányzatokkal a fejlesztésről.
„A kerületi szakaszon végig villamosítottá és kétpályássá alakítják a vasútvonalat. Lesz olyan megálló, amit áthelyeznek, máshol a szintbéli csomópontot megszüntetik, létezik egy magasvasúti koncepció is. Az biztos, hogy Nagykörösi útnál komoly munkálatok zajlanak majd” – tájékoztatta lapunkat Körös Péter, Pestszentlőrinc alpolgármestere, aki szerint biztos, hogy a két beruházás időben fedni majd egymást.
A Nagykörösi út és a gyorsforgalmi út egyidejű felújítása komoly forgalomtechnikai tervezést igényel, még akkor is, ha a lezárásokat szakaszosan hajtják végre.
A 18. kerületi önkormányzat azt tervezi, hogy a korábban már Debrecenben bevált módszerhez folyamodnak, a közösségalapú navigációs rendszer adatbázisát felhasználva szoktatnák hozzá a felhasználókat a kerülőutak használatára.
A harmadik nagy beruházás, az Üllői út felújítása úgy tűnik surranópályán beelőzi a másik kettőt, Karácsony Gergely ugyanis engedett a 18. kerületi önkormányzat kérésének, miután találkozott a helyi vezetőkkel. A Szarvas csárda tértől a városhatárig terjedő szakaszon új kopóréteg kerül az úttestre, a nagyobb közműberuházások viszont egyelőre elmaradnak.
„Arra törekszünk, hogy olyan legyen a felújítás, ami egyben biztosítja az út jó minőségét, de nem kell bevárni hozzá azokat a közmű beruházásokat, amelyek akár évekre is lelassítanák a kivitelezést. Azt reméljük, hogy már jövőre szakaszosan meg lehet kezdeni a munkálatokat”– nyilatkozott Karácsony Gergely az egyeztetést követően a helyi televíziónak.
A BFK azt ígéri, hogy a tervezéskor összehangolja a közúti és a vasútfejlesztési beruházásokat, és arra törekednek, hogy a fejlesztések ne növeljék Budapest belvárosának közúti terhelését.
Borítókép: Ruzsa István