A Pest Megyei Kormányhivatal a Galvani híd környezetvédelmi engedélyének megadása során több fontos szempontot is figyelmen kívül hagyott a főpolgármesteri hivatal honlapunkhoz eljuttatott közleménye szerint, ezért a Fővárosi Önkormányzat bíróságon támadja meg a kormányhivatali engedélyt. Mint írják: a kormányhivatal eljárása során érdemi konzultációra nem került sor, a Főváros legfontosabb észrevételeit az engedély megadásakor nem vették figyelembe. Az alábbiakban olvasható a közlemény folytatása.
A Pest Megyei Kormányhivatal határozat, illetve az azzal elbírált hatásvizsgálat több ponton hiányos, például azért, mert csak a projekt első, Fehérvári úti csomóponttól a Gubacsi úti csomópontig tartó szakaszának közvetlen környezeti hatásait vizsgálta, de a Gubacsi út és az Üllői út közötti szakasz kritikus környezeti hatásaira nem tért ki.
Aggályos az is, hogy a Galvani út mentén lakónegyedekkel beépülő új városi területrész, továbbá a már meglévő, Fehérvári út – Tétényi út közötti védendő lakóépületek is még erősebb zajszennyezésnek lennének kitéve. A pesti oldalon működő Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium szintén védett oktatási épületére a modellezett forgalmi terhelések szerint szintén kiemelkedően magas zajszennyezés hatna.
A fővárosi modellezés eredménye szerint a hatásterület nagyobb, mint azt a beruházó megállapította, így az Andor utca Albert utca és Pajkos utca közötti szakaszának jelenleg is kritikus zajterhelése a beruházás hatására tovább romlik.
Jelenleg nem ismert a pontos nyomvonal és az érintett kerületek részéről nincs még megállapodás sem a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel, sem a projektet előkészítő Nemzeti Közlekedési Központtal. A Főváros nem látja biztosítottnak, hogy garantáltan megépül a II. szakasz, mely esetben a tervezett híd pesti oldalán egyelőre felmérhetetlen – és a beruházó által nem is modellezett – zaj- és levegőszennyezés érheti az ott élő több tízezer budapestit. A nyomvonal ezen felül érint egy a Budapesti Közművek FKF divíziója által működtetett, téli síkosságmentesítést ellátó szóróanyagtárolót, melyet a projekt megvalósulása esetén el kellene költöztetni. A beruházó ezt a problémát nem kezelte a javaslatban, és a hatóság sem írt elő intézkedést a szolgáltatásbiztonság fenntartása érdekében, a Főváros ilyen irányú kérése ellenére sem.
A Galvani híd környezeti hatásvizsgálati eljárásában a Pest Megyei Kormányhivatal 2022. május 18-án hozott határozatot, melyben a beruházás megkapta a környezetvédelmi engedélyt. A Főváros az eljárás során minden érintett vállalata bevonásával részletes észrevételeket (mellékletekkel együtt 42 oldal) készített. Az eljárás során konzultációra nem került sor, és a kézhez kapott határozat több ponton nem kezelte a Főváros észrevételeit. Ezért a Főváros úgy döntött, hogy bíróság előtt támadja meg az engedélyt.
A Főváros vezetése nem vitatja, hogy Budapestnek szüksége van új hidakra, hiszen délen és északon is vannak olyan terjedelmes útszakaszok, ahol nem lehet átkelni a Dunán. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy miképpen és milyen feltételekkel, illetve milyen mélységű társadalmi és szakmai egyeztetéseket követően épül meg egy ilyen új híd, amely aztán hosszú távon és visszafordíthatatlanul megváltoztatja az érintett területek forgalmi, környezeti viszonyait.
Kiemelt kép: Wikipedia Commons