Csaknem 9 milliárd eurójába fog kerülni az európai adófizetőknek az – eddig 14 uniós tagországban bevezetett – üzemanyagadó-csökkentés. Ennek a közpénznek a túlnyomó részét a leggazdagabbak fogják kapni – a lakosság leggazdagabb 10 százaléka 8-szor többet, mint a legszegényebb 10 százaléka, derül ki az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) mai napon nyilvánosságra hozott tanulmányából. Az üzemanyagadó csökkentése helyett az alacsony jövedelmű háztartásoknak nyújtott készpénztámogatásra lenne szükség.
Griffin Carpenter, a T&E autóipari elemzője elmondta: „Az uniós kormányok azt állítják, hogy Ukrajna mellett állnak, de ahelyett, hogy megadóztatnák az orosz olajat, óriási összeggel támogatják az olajfogyasztást az adófizetők pénzéből. Vannak jobb módszerek is arra, hogy a kormányok segítsenek az embereknek. Kivethetnének egy importvámot az orosz kőolajra, ami az uniós országoknak idén 27 milliárd eurót hozna. Ebből bőségesen lehetne támogatni a szegényebb rétegeket.”
Pogátsa Zoltán, a Levegő Munkacsoport elnökségi tagja kijelentette: „A kormányok azzal is indokolják az üzemanyagadók csökkentését, hogy ezáltal mérséklődik az infláció. Viszont ezzel Putyin agresszióját támogatják, ami olyan óriási áremelkedésekhez vezethet, amit aligha tudunk majd bármivel is ellensúlyozni.”
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hozzátette:
„A magas olajárak elkerülésének legegyszerűbb módja, ha olyan intézkedéseket hozunk, amelyek az embereket kevesebb kőolajfogyasztásra ösztönzik. Mivel a legtöbb ember nincs teljesen tisztában az orosz olajexport és az Ukrajna elleni agresszió közötti összefüggéssel, elengedhetetlen, hogy a kormányok és helyi önkormányzatok széles körű kampányt indítsanak, amelyben tájékoztatják az embereket arról, hogy az olajfüggőségünk táplálja Oroszország háborús gépezetét, és arra kérjék őket, hogy az orosz agresszió megszűnéséig takarékoskodjanak az olajjal, amennyire csak tudnak. Csak akkor használjanak autót, ha feltétlenül szükséges, és tartózkodjanak a repüléstől. A vállalatoknak újra kellene gondolniuk, hogyan és mikor szállítanak árukat.”
Borítókép: hafteh7/Pixabay