A Baross utcai trolifelsővezeték-hálózat korszerűsítésével befejeződött a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ közös közlekedésfejlesztési beruházása. Összesen 21 trolibuszt állítottak forgalomba.

A „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” elnevezésű projekt kivitelezési szerződését tavaly nyáron, négy hónappal az ajánlati felhívás közzététele után írta alá a DUNAGÉP Zrt. A Baross utca–Szabó Ervin tér–Üllői út–Kálvin tér nyomvonalon szeptemberben kezdődtek meg a munkálatok, a kivitelezés első szakaszában ellenőrizték a felsővezeték-tartó oszlopokat, és a fali horgokat, majd megkezdték a tartósodronyok bontását és cserélését, elszerelték a felsővezeték-tartó keresztsodronyokat és a vezetékeket is, és az elektromos terhelésnövekedés miatt megerősítették a villamos betápkábeleket is.

Perspektíva. Fotó: BKK

Ebben az időszakban a munkálatok miatt egyirányúsították a Baross utca érintett szakaszát. A kitűzött határidő előtt öt nappal átadott fejlesztésnek köszönhetően december 11. óta a Harminckettesek tere és a Szabó Ervin tér között is felsővezetékes üzemmódban közlekedhetnek a trolibuszok.

A beruházásnak köszönhetően 2019-ben 21 új Solaris–Škoda trolibuszok érkeztek és álltak forgalomba a fővárosban, közülük 11 csuklós. Az új járművek legkevesebb négy kilométert képesek önjáró üzemmódban megtenni, légkondicionáltak és van rajtuk fedélzeti kamera is, ami növeli növelik az utasok biztonságérzetét és segítséget nyújt a szándékos károkozások megelőzésében vagy az elkövetők azonosításában.

Enteriőr. Fotó: BKK

Az új generációs trolik beltere tágasabb, belmagasságuk nagyobb, és a rugózásuk is sokkal jobb, mint a korábbiaké. A szóló típusok 62 főt, a csuklósok 102 utast tudnak befogadni, mindegyik alacsonypadlós, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása kényelmesebb.

A fejlesztéshez az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programból 3,89 milliárd forintnak megfelelő támogatást adott, a teljes szerződési összeg a főváros önrészével 4.010.574.286 forint. A BKK a Solaris–Škoda gyártóval kötött szerződése alapján összesen negyvennyolc összesen negyvennyolc trolibuszt rendelt meg, jövőre újabb járművek kerülhetnek forgalomban.

Félúton. Fotó: BKK

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, továbbá jelentős az energiafelhasználásuk.

Borítókép: BKK