A világ második legrangosabb országúti kerékpárversenye, a 113 éves Giro d’Italia utolsó három éve különösen belophatta magát a szívünkbe. 2019-ben Terence Hill Don Mattóként hódította meg a közönséget a nyeregben. 2020-ban hosszú szünet után újra tekert magyar versenyző a mezőnyben. 2021-ben pedig már nemcsak tekert, hanem három napig viselhette az élen állónak járó rózsaszín trikót, a Giro egyik szimbólumát. Valter Attila lehet a Hősök terén most, pénteken rajtoló, szombaton és vasárnap is hazánkban maradó olasz körverseny egyik nagy hőse. Érdemes azt is tudni, az utak mentén mikor hol láthatjuk őt, továbbá Peák Barnabást, Fetter Eriket és színpompás mezőnyt. Budapesten, Székesfehérváron, a Dunakanyarban, Kaposváron és a Balaton-felvidéken is inspirációt jelenthet a látvány, akárcsak a budai Ponty utcában, ahol tekintélye emelkedővel kell megküzdeni.
A pandémia előtt utolsó, 2019-es Giro d’Italia szenzációjának egy civil számított, Terence Hill ugyanis Don Matteóként hódította meg kerékpáron a szíveket. Frascatiban nem várt vendégként tekert át a célvonalon néhány héttel a 80. születésnapja után. A tempója sem volt gyenge, de felülmúlta a saját produkcióját egy színpadias hanyatt eséssel, majd azt is egy fiatalos talpraugrással. Pedig előtte, ahogyan a Promotions Terence Hill és Bud Spencer rajongó újságírója fogalmazott, úgy esett le a földre, mint egy száraz füge. Vagyis a Nincs kettő négy nélkül egyik kultikus jelenetét idézte. (Melyik nem az?). A három évvel ezelőtti Girón fergeteges olaszos hangvételű interjú következett, látni és hallani kell:
A fenti jelenet előtt egy hónappal, sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a 2020 májusában a világ második legrangosabb országúti kerékpárversenyének számító Giro d’Italia első három szakaszát Magyarországon tartják, mielőtt Olaszországban folytatja útját a több mint 100 éves viadal.
Hazánkat korábban még egyik nagy háromhetes nagy verseny (Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta a Espana) sem érintette,
de a Giro 1909 óta íródó történetében akkor már 13 alkalommal rajtolt a viadal Itálián kívül. Többek között Athén, Amszterdam, Belfast és Jeruzsálem is otthont adott már az 1. szakasznak.
2020-ban a Hősök teréről Nyugat-Dunántúlig jutott volna a mezőny három nap alatt, de a világjárvány nemcsak a magyarországi szakaszoknak, hanem az egész Girónak betett, mint minden másnak is a sportvilágban és azon kívül. Végül ősszel tudott kitavaszodni az országúti kerékpározás, a hagyományosan májusra kiírt olasz körversenyt októberben tartották meg, de Magyarország helyett Szicíliából rajtolt. Tizenhárom év után viszont magyar versenyző tekerhetett a mezőnyben, Valter Attila.
Az igazi szenzációt számunkra 2021 jelentette, amikor Valter Attila a Giro hatodik szakasza után átvette az összetettben a vezetést, az akkor 22 esztendős bringás a legjobb fiatalnak járó fehér trikó mellé így megszerezte megannyi versenyző álmát jelentő, az éllovast megillető, rózsaszín trikót. Mint az Eurosport beszámolt róla, magyar versenyző korábban még soha nem viselt élen állónak járó trikót a világ legnagyobb, háromhetes körversenyein.
Valter Attila ráadásul a következő nap végén is felhúzhatta a híres ruhadarabot, összesen három napig hordhatta.
Végül a 2020-as 27. helye a 14. helyen zárt, ami a legnagyobb körversenyek történetében minden idők legjobb magyar eredménye lett összetettben.
2022-ben ezt igyekszik felülmúlni, és persze szakaszt is akar nyerni. Május 6-án, pénteken természetesen ott lesz a Nagy Rajtnál a 176 fős mezőnyben, amely 12.20-kor indul a Hősök teréről.
Mint az m4sport írja, ez még csak a lassú rajt lesz, hiszen Budapesten keresztül autós felvezetéssel, a versenytempónál lassabban halad majd a mezőny. Az útvonal: Hősök tere, Andrássy út, József Attila utca, Széchenyi István tér, Belgrád rakpart, Szabadság híd, Műegyetem rakpart, Budafoki út, Hunyadi János út. Az igazi verseny Budapest határában indul, várhatóan 12.40-kor. 14.15-14.25 körül érkeznek Székesfehérvárra a kerekesek, 16.20-16.40 körül Esztergomba,
a befutó pedig 17.00 és 17.30 között várható Visegrádon.
A szombati egyéni időfutamon az első versenyző 14 órakor, az utolsó 16:58-kor indul a Hősök teréről. Az útvonal: Hősök tere, Izabella utca, Ferdinánd híd, Váci út, Alkotmány utca, Honvéd utca, Id. Antall József rakpart, Margit híd, Bem rakpart, Ponty utca, Hunyadi János út, Budai vár, Szentháromság tér. Mint a portál írja, 9,2 kilométeres táv során a Ponty utcában 1,3 kilométer hosszú, átlagosan 4,9 százalékos, de egy helyen
14 százalékos emelkedő vár a sportemberekre, ami különösen nagy látvány lesz.
A vasárnap szakasz Kaposvárról indul 12.25-kor, lassú rajttal. 12.40-kor érnek Kaposvár határában indul majd az igazi verseny. A mezőny várhatóan 14.10-14.20 körül ér Nagykanizsára, 15.20-15.40 körül Keszthelyre, 15.50-16.10 körül Badacsonyba, 16.45-17-10 körül Tihanyba. A balatonfüredi befutóra 17.00 és 17.30 között kell számítani.
Valter Attiláról pedig érdemes tudni, itthon egyszer már megmutatta, mekkora szíve van ehhez a sportághoz, 2020-ban a Kékesen legendássá vált hajrával nyerte meg a magyarországi többnapos nemzetközi versenyt, a Tour de Hongrie-t.
Kiemelt kép: Wikipedia Commons