Történelmi témájú filmekkel kezdődtek a 75. cannes-i fesztivál hivatalos programjai: a versenyprogramban Kirill Szerebrennyikov orosz filmrendező Csajkovszkij felesége című drámája a XIX. század második felének orosz társadalmát mutatja be, a második legjelentősebb szekció, az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) pedig Mathieu Vadepied francia filmrendező Tirailleurs (Lövészek) című első világháborús drámájával nyílt meg, Omar Sy-vel a főszerepben.
Több mint fél évszázaddal Igor Talankin 1969-ben forgatott szovjet életrajzi drámája után Csajkovszkijról, valamint a brit Ken Russell Zenerajongók című 1971-es provokatív filmje után Kirill Szerebrennyikov nem a világhírű zeneszerzőt, hanem a feleségét helyezte az alkotása középpontjába.
A történet szerint Csajkovszkij azért vette feleségül a nőt, hogy a házassággal leplezze homoszexualitását.
Ez nem életrajzi film, nem Csajkovszkij a főszereplő. Életének néhány epizódjáról szól, és egy nőről, aki megőrült érte
– mondta a rendező.
Hozzátette:
A film a nő verzióját mutatja be az eseményekről, és ez azért érdekes, mert Antonyina Miljukova egy teljesen elfeledett személyiség.
Kirill Szerebrennyikov szerint a Csajkovszkijról készült szovjet életrajzi film borzalmas hazugság volt. Oroszországban Csajkovszkij egy olyan emlékműnek számít, mintha nem szenvedett volna, mintha nem lett volna magánélete, s az oroszok semmit nem tudnak arról, hogyan is élt.
A Le Monde című napilap kritikája szerint a film a valaha forgatott legerősebb allegória az orosz nép elidegenedéséről egy olyan hatalomtól, amely mindig maga alá akarta gyűrni.
A két és fél órás film a zeneszerző temetésével kezdődik. Amikor megérkezik a felesége, Csajkovszkij (Odin Biron) felkel a ravatalról, hogy elmondja neki, mennyire gyűlöli. Ettől kezdve a filmben egy különös viszony története bontakozik ki, időnként realista, máskor álomszerű jelentekben.
A 26 éves Aljona Mihajlova által alakított Antonyina azért iratkozik be a moszkvai konzervatóriumba, hogy közel kerülhessen a férfihez, akibe első látásra beleszeretett.
Megírja neki, hogy vagy a felesége lesz vagy nem él tovább. Csajkovszkij először visszautasítja, majd szerződést ajánl a lánynak: azzal a feltétellel veszi el, ha Antonyina beleegyezik egy szenvedélymentes házasságba, miután a férfi nem képes szerelemmel szeretni. Az elvakult és romantikus Antonyina elfogadja az ajánlatot. Sógorától tudja meg később, hogy Csajkovszkij szívesebben tölti az idejét fiatal férfiak társaságában, mint nőkkel.
A zeneszerző rövid együttélés után hiába távolodik el a feleségétől, miután számára kínlódás a fizikai együttlét, Antonyina soha nem fogadja el, hogy férje csapdába csalta és nem szereti. Elutasít minden válási ajánlatot, amelyet Csajkovszkij ügyvédek és a testvérei közvetítésével tesz a nőnek.
A keserű hangvételű film nem kíméli egyik szereplőt sem, mindketten a saját szenvedélyüktől szenvednek, és kegyetlenek a másikkal egy képmutató és egyre kaotikusabb társadalomban.
Csajkovszkij kolerában hal meg, felesége megőrül és elmegyógyintézetben végzi a 1917-es októberi orosz forradalom kitörésekor.
A 19 alkotást bemutató Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatás nyitófilmje, a Tirailleurs, egy szenegáli apa és fia története az első világháborúban, akiket a gyarmattartó Franciaország 1917-ben arra kényszerít, hogy a franciák oldalán harcoljanak a németek ellen.
Több százezer afrikaihoz hasonlóan a fiatal Thiernót (Alassane Diong) is elfogják és besorozzák a franciák, az Omar Sy által alakított apja pedig önként jelentkezik a hadseregbe azért, hogy vigyázzon a fiára. A fulbe pásztorok a frontvonalba kerülnek, hogy egy számukra teljesen ismeretlen és hideg országban francia egyenruhában harcoljanak. Omary Sy végig anyanyelvén, az Afrika nyugati részén beszélt fulbe nyelven játszik.
Nem ugyanúgy emlékezünk, de közös a történelmünk
– mondta a Lupin című francia sikersorozatból is ismert Omar Sy a film díszbemutatóján. A színész a filmben producerként is közreműködött. A háború kegyetlenségén túl a film középpontjában az apa és fia összetett viszonya áll.
Bakarynak, az apának egyetlen célja, hogy élve hazavigye a fiát, aki viszont apjának ellentmondva egyre lelkesebbé és ambiciózusabbá válik a francia hadseregben.
A Franciaországban csak szenegáli lövészeknek nevezett, a gyarmatosított afrikai országokból besorozott katonák mintegy 200 ezren voltak, s közülük megközelítőleg 30 ezren elestek az első világháborúban, de pontos számok a mai napig nem állnak rendelkezésére, miután a történelemkönyvek alig emlékeznek meg róluk. A katonai egységet 1960-ban oszlatta fel a francia hadsereg. (MTI)
Kiemelt kép: Wikipedia Commons