Egyre több autó közlekedik az utakon, különösen a városokban okozva ezzel jelentős problémát. Bár elérhető a minőségi tömegközlekedés, sok autóhasználó vonakodik váltani, feladni az autóhasználattal járó „kényelmet”.
A negatív hatások mérséklésére, de az egyéni autóhasználattal járó előnyöket is megtartva számos megosztott mobilitási szolgáltatás jelent meg. A járműtulajdonlás helyett, a járműveket szolgáltatás keretében lehet használni, vagy magát a járművet (kerékpármegosztás – Bubi, autómegosztás), vagy a jármű férőhelyeit megosztva (telekocsi). Ugyanakkor, ezen szolgáltatások használati aránya alacsony.

Mi az oka ennek? Hogyan ösztönözhetők az utazók a megosztott szolgáltatások használatára? Többen között e kérdések megválaszolásához az ELTE szociológusai és pszichológusai, valamint a BME közlekedésmérnökei közösen keresik a legjobb tudományos megoldásokat.

Meg kell értenünk miért használják, vagy épp nem használják az emberek ezen szolgáltatásokat. Ehhez különböző vizsgálatokat végeztek (pl.: kérdőívezés, fókuszcsoportos beszélgetések, interjúk). Ezek eredményeiről beszélgetett Sarkadi Péter szerkesztő vendégeivel:

Dr. Surányi Ráchel, szociológus, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karkutató munkatársa
Az eredmények egyfelől megerősítették, hogy a budapestiek körében a megosztott közlekedési módokat használók aránya alacsony. Az aktív használók között nagyobb arányban találhatóak meg a magasabb jövedelemmel és iskolai végzettséggel rendelkezők, a fiatalabb korcsoportok, a szolgáltatási területen élők, és akik egyáltalán nem, vagy csak ritkán férnek hozzá autóhoz.
Továbbá, a beszélgetésekből kiderült, hogy a megosztott közlekedési szolgáltatóknak újítások bevezetésére lesz szüksége, ha szeretnének több használót bevonzani.
A hangfelvételt szerkesztette és fotót készítette: Sarkadi Péter.