Hogyan lehet, hogy évtizedek óta képtelen a magyar állam az óbudai gázgyár területén lerakott mérgek elszállítására és a terület kármentesítésére? S ez nem az egyetlen hely az országban, lásd Budapest Illatos út, Garé, Szentendre. Miközben képtelen a kormány a múlt mérgező nyomait eltüntetni, máris látszik, hogy rengeteg környezeti probléma van az akkugyárakkal és az akkubontókkal. Magzatkárosító oldószerek, elszennyezett talaj, víz, levegő – ezek voltak a témák az MMAA március 12-i klímaklubján. A beszélgetés szerkesztett változata hallgatható meg a Zöld Hang legfrissebb podcast adásában.
A rendszerváltozástól 2020-ig kármentesítésre kb. 320 milliárd forintot fordított az állam ezer telephely megtisztítására, de összesen 17 ezer szennyezett telephely van Magyarországon. Bár papíron létezik az Országos Kármentesítési Program, de nincs benne érdemi pénz. Az Orbán kormány által tudatosan legyengített zöld hatósági rendszer és a megszűntetett környezetvédelmi minisztérium miatt is csak látszattevékenység van a kármentesítés területén is.
A világon négy országban nincs, Európában csak Magyarországon nincs környezetvédelmi minisztérium, amit azért szüntettek meg, hogy ne zavarja az Orbán/ Simicska/Tiborcz család és a NER beruházásokat zöld szempontokból.
Az Óbudai Gázgyár erősen mérgezett területének (200 ezer tonna méreg van a talajban!) megtisztítása nem érdeke az Orbán rezsimnek, mert nincs üzleti érdekeltsége a miniszterelnöki családnak, így évek óta húzódik a kármentesítés. Hogyan lehetne ezt az óriási szennyezést hatástalanítani?
2014-ben lett az állam a terület többségi tulajdonosa, de azóta sem történt semmi az ígérgetésen túl. A jelenlegi tulajdonos MVM NEXT félretett 34 milliárdot kármentesítésre, ami talán elég is lenne, de csak nem akar elindulni a program.
Többek között a fentiekről is szó esett az MMAA március 12-i klímaklubján.
A házigazda Szilágyi László, a Megújuló Magyarországért Alapítvány kuratóriumi elnökének beszélgetőtársai:
Szabó Tímea, Óbuda-Békásmegyer országgyűlési képviselője
Simon Gergely, a Greenpeace vegyianyag szakértője
A beszélgetés további témái:
Miért állatorvosi ló az elhíresült garéi szennyezés?
Az akkumulátorgyárak kapcsán alakult ki az a gyakorlat, hogy a magyar hatóságok a szennyezőket védik a helyi civilektől, a zöld szervezetektől.
Miért nem szúrt szemet a hatóságoknak a 88 tonna magzatkárosító MNP oldószer a gödi levegőben a Samsungtól? Sok akkugyártáshoz használt vegyianyagnak nincs határértéke.
Magyarország Nyugat-Európa leszakadt kiszolgálója lett, az e-autózás/akkuipar előnyeit ők élvezik, nekünk marad a természeti tőke kiárusítása és a környezetszennyezés.
Az elfuserált orbáni gazdaságpolitika: Paks 2 és a csökkenő e-autópiac.
Zsákutca a Rákosi éra vas és acél országának orbáni akkuipari újraélesztése.
Amikor a 8 milliárdos kármentesítés nyomán ötszázszoros határérték túllépést sikerült összehozni: így működik a magyar anticsoda – a szentendrei volt szovjet laktanya és a PEVDI golyóstollgyár tetraklóretilén szennyezésének felszámolása.
A környezetszennyezés és a betegségek kapcsolata.
Mennyire tudják megakadályozni a helyiek a felülről rájuk erőltetett beruházásokat?
Szerkesztő és vágó: Sarkadi Péter





