Sajátos „vegyszerkeringő” zajlik Brüsszelben: az Európai Parlament próbál érvényt szerezni a növényvédőszer-használat csökkentését előíró megállapodásoknak, a kormányok többsége kivárásra játszik (vagy – mint a magyar – konzekvensen blokkol), a Bizottság pedig igyekszik valamilyen kerülőutat biztosítani a vegyszeripar számára. A tét nem csupán annyi, hogy nevetségességbe fullad-e az Európai Zöld Megállapodás: végső soron a mindennapi ételünkről van szó.
Az European Green Deal (EGD) egy összességében 600 milliárd euró értékű intézkedés- és támogatáscsomag, amelynek célja, hogy az EU 2050-re karbonsemleges legyen. A tudomány mai állása szerint ezt a célt nem lehet teljesíteni, ha az európai mezőgazdaságban minden marad a régiben, azaz ha továbbra is ragaszkodunk a nagytáblás, sok üzemanyagot és sok vegyszert használó, monokulturális (óriási egynemű ültetvényekre épülő) mezőgazdasághoz.
Kevesebb kemikália kell a karbonsemlegességhez
Maga az uniós zöldprogram a vegyszermennyiség 50%-os csökkentését tartalmazza 2030-ig, ami legfeljebb első lépésnek lenne elég – csakhogy a jelek szerint ezt az első lépést is nagyon nehéz lesz megtenni. Merthogy igen sok gazdasági érdek főződik ahhoz, hogy minden maradjon a régiben. Ezt szeretnék mindenekelőtt a mezőgazdasági vegyszerek gyártói, a nagyobb agrárgazdaságok és nagybirtokosok (vagy legalábbis a többségük), meg az általuk mozgatott politikusok.
A helyzet papíron teljesen tiszta, hiszen az EGD érvényben van, és része a vegyszercsökkentésre vonatkozó előírás is. De nem Európában lennénk, ha egy szabályozást, amely a fenntarthatóságot, a klímavédelmet és általában a közérdeket szolgálja, ne próbálnának meg kisiklatni. A vegyszerkorlátozást a gyakorlatban a SUR (Sustainable Use Regulation, fenntartható használat irányelv) valósítaná meg, ennek bevezetését azonban 2022 végén a Bizottság javaslatára elhalasztották azzal az indoklással: „több adatra” van szükség arról, milyen hatása lenne az európai mezőgazdaságra, ha szignifikánsan kevesebb agrokemikáliát használhatna fel – különös tekintettel a háborús helyzetre (is). Amúgy a háború – minden korábbi jóslattal szemben – nem magát az agrártermelést, hanem csupán a műtrágya- és növényvédőszer-piacot borította fel, de ez a történetünkben csak mellékszál. A SUR kisiklatása viszont maga a fősodor.
A szakminiszterekből álló tanács (benne Magyarország képviselőjével) mindenesetre jóváhagyta az elméletben adatgyűjtési, a gyakorlatban sokkal inkább időhúzási célú halasztást. Hogy mennyire megalapozottan, azt kiválóan illusztrálja Nagy István agrárminiszter közleménye: „Nem hozható felelős döntés, amíg nem ismert, hogy a Bizottság javaslata következtében mennyivel csökken az Európai Unió mezőgazdasági termelése, mennyivel emelkednek az élelmiszerárak, és mennyivel nő az importkitettség” (aminek csupán annyi a szépséghibája, hogy egyrészt az EU nettó élelmiszerexportőr, másrészt viszont az egérutat kapott kemikáliák jelentős hányadát importálja).
A dán példa: nem a vegyiparon múlik a versenyképesség
Dánia példája mindenesetre azt igazolja, hogy a vegyszermentesítésnek nem lenne különösebb kockázata. A fejlett mezőgazdaságú skandináv országban 2013-ban mennyiségarányos, veszélyesség alapú zöldadót vetettek ki a mezőgazdasági vegyszerekre, ami a jogalkotói szándéknak megfelelően radikálisan csökkentette a felhasznált mennyiséget. Ez éppen tíz éve volt, de azóta sem hallott róla senki, hogy a dánok visszaestek volna az uniós agrár-ranglistákon, vagyis bizonyítást nyert, hogy kevesebb vegyszerrel is lehetséges magas hozamú, relatíve alacsony költségű agrártermelést folytatni. Ezért most az EP, megelégelve a Bizottság manővereit és az azokhoz asszisztáló kormányok kétszínűségét, az egész EU-ra kiterjedően be akarja vezetni a dán mintájú vegyszeradóztatást, kifejezetten azzal a céllal, hogy ne is 50, hanem 80 százalékkal kevesebb vegyianyaggal mérgezzék a termőföldeket, a termesztett növényeket és – végső soron – a fogyasztókat (ami természetesen a vegszergyártók bevételeinek hasonlóan drasztikus megvágását jelentené).
A fenntartható növényvédőszer-használatról egyébként már van irányelve az EU-nak, nem is friss, 2009-es. Annak a jogszabálynak az utóélete plasztikusan mutatja, milyen nehézségekkel kell megküzdenie annak, aki a vegyszergyártókkal összefonódó nagyüzemi agrárlobbi magatartását befolyásolni szeretné. Az irányelv elfogadása után 10 évbe telt, amíg meghatározták, milyen kockázati mutatók szerint kell értékelni a forgalomban lévő növényvédőszereket. A következő évben, 2020-ban elkészült egy különjelentés arról, hogy mi valósult meg 11 esztendő alatt az irányelvből. Röviden: semmi: a kormányok ott szabotálják különféle derogációkkal, ahol érik, az uniós agrártámogatási rendszer pedig semmilyen módon nem segíti a vegyszermentesítési célok teljesítését: az is megkapja a pénzt, aki teljes egészében fittyet hány az előírásokra.
Ha nem megy másképp, megpróbálják adókkal
2021-ben a Helmholtz Környezetvédelmi Kutatóintézetet felmérte, hogyan lehetne európai léptékben adózási eszközökkel visszaszorítani a vegyszerhasználatot. Az anyagban hangsúlyosan hivatkoznak a már említett dán példára.
Modellszámítások alapján azt a következtetést vonják le, hogy az egyes vegyianyagok tényleges környezeti kockázatát tükröző többsávos adórendszerre van szükség, amely a hektáronként évente felhasznált vegyszermennyiség adott szintjeit adóztatja meg.
Erre, vagyis a dán tapasztalatokra és a Helmholtz-tanulmányra támaszkodik az EP javaslata, amelynek révén a 2018-2020-as időszak vegyszerforgalmát a négyötödével szeretnék csökkenteni.
Ehhez természetesen a Bizottságnak és a Tanácsnak is lesz még néhány szava, de a küzdelem most ismét nyitottá vált. Ha az előzményekből indulunk ki, a legvalószínűbb forgatókönyv továbbra is az, hogy nem történik semmi. De az is benne van a pakliban – ha nem is túl nagy eséllyel –, hogy a vegyszerkorlátozást megfúró aktorok végül megbánják majd, hogy nem mentek bele a „csak” 50 százalékos csökkentésbe.
Egyelőre az egész történet meglehetősen gyászos, de magyar szemszögből különösen szomorú az a szerep, amit a mindig a fenntarthatósági szempontok ellen szavazó Orbán-kabinet játszik benne. Az indok visszatérően a mezőgazdaságunk versenyképessége, ennek őszinteségéről azonban sokat elárul, hogy az a kanyarban sincs a sokkal kevesebb vegyszert felhasználó dánéhoz képest. A valóságban Orbánék német, svájci és amerikai vegyszergyártók profitját védik a magyar fogyasztók és a környezet érdekeivel szemben, amire nagyon nehéz elfogadható magyarázatot találni.