Magyarországon a hármas metró állomásain lesznek először ferde felvonók, az első hármat májusban adják át az első megújult állomásokon. Olyan kis helyre kellett besuvasztani őket, hogy a mozgólépcsők is szűkebbek lettek – írja a Telex.hu.
A fővárosi 3-as metró teljes középső szakaszának felújítását a Lehel és a Nagyvárad tér között 2023-ban fogják befejezni, de az első három állomás, a Kálvin téri, a Corvin-negyednél lévő és a Klinikák már májusban megnyílik az utasok előtt. Az utóbbin mutatták be szerdán az új liftet.
Úgy működik, ahogy a budavári sikló: egy ellensúllyal és beépített biztonsági vészfékkel, ami meghibásodás esetén is megakadályozza, hogy felgyorsuljon a szerelvény – az egyetlen különbség, hogy a metró felvonói a siklóval ellentétben nem oldalra, hanem menetirány szerint előre nyílnak majd.
Erről Kurucz Zoltán, az eszköz tervezője beszélt, kiemelve, hogy a világon egyre népszerűbb a ferde felvonó. A koncepció kialakítása során New Yorktól Prágáig több példát is végignéztek, de végül egy svéd megoldást adaptálása mellett döntöttek. A ferdelift adottságoktól függően sok helyen a legegyszerűbb megoldás az akadálymentes közlekedésre. Vagy éppen az egyetlen lehetséges: a hármas metró felújításánál hat állomáson csak ferdepályás megoldás jöhetett szóba, mert a metró az út alatt halad, így a függőleges lift eleve kizárt volt.
Kurucz Zoltán elmondta, nem volt egyszerű helyet találni a liftnek a szűkös gemoetria miatt, végül az lett a megoldás, hogy a mozgólépcsőket az eddigi egyméteres szélességről 90 centiméteresre szűkítették. A felvonók közvetlenül a mozgólépcsők mellett fognak közlekedni, azoktól csak egy üvegfallal lesz elválasztva a pályájuk. Hogy az elsuhanó lift a lépcsőn utazóknak ne legyen ijesztő, azzal azonos sebességűre tervezték. A lift nyolc férőhelyes lesz, illetve egy kerekesszékes fér el majd benne a kísérőjével.