Négy nagy légitársaság – az easyJet, a Ryanair, a Jet2 és a Wizz Air – az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagszervezete) közösen azonos, a célállomástól független szabályokat követel az európai repülőterekről induló valamennyi járatra. Szükség van a változásra ahhoz, hogy Európában 2050-ig ténylegesen széndioxid-mentessé tegyék a légi közlekedést. Ezt a követelést ismerteti a T&E mai sajtóközleménye.
Az „Irány az 55%!” csomag részeként a kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) légi közlekedésre vonatkozó szabályainak reformját javasolja az Európai Bizottság. Csakhogy a javaslat csak az EU-n belüli járatokat érinti, pedig a kibocsátások több mint 60 százalékáért az EU-n kívülre induló és onnan érkező járatok felelősek.
A négy légitársaság és a T&E közös állásfoglalása szerint ahhoz, hogy a légi közlekedési ágazat 2050-re szén-dioxid-mentessé váljon, elengedhetetlen a feladatok egyenlő elosztása minden szereplő között. Nem szabad mentességeket adni, különösen nem a hosszú távú járatokat üzemeltető légitársaságoknak.
Az EU-n kívüli célállomásokra irányuló és onnan érkező összes járatot be kell vonni az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerébe.
William Todts, a T&E igazgatója elmondta: „Abszurd, hogy például a Brüsszelből Madridba vagy Budapestre repülő embereknek széndioxid-adót kelljen fizetniük, de a New Yorkba vagy Szingapúrba tartó, sokkal szennyezőbb utakra vállalkozók mentesüljenek alóla. Itt az ideje, hogy az EU véget vessen ennek az anomáliának, és a légi közlekedés összes kibocsátása megjelenjen a széndioxid-piacon.”
Michael O’Leary, a Ryanair csoport vezérigazgatója kijelentette: „Bár minden légitársaság azt állítja, hogy elkötelezett a széndioxid-mentesítés mellett, a tettek hangosabban beszélnek, mint a szavak. Alapvető fontosságú, hogy az EU jogalkotási javaslatai minden járatra egyformán vonatkozzanak, függetlenül a célállomástól vagy a távolságtól. Semmi sem szól járatok, különösen a legszennyezőbbek mentesítése mellett.”
Johan Lundren, az easyJet vezérigazgatója megállapította:
„A légi közlekedésnek többet kell tennie az éghajlatváltozás ellen, ezért is állunk ki a nulla kibocsátású technikák mellett.
Ebből azonban az egész iparágnak ki kell vennie a részét, beleértve a nagy távolságú járatokat üzemeltető légitársaságokat is, ezért nem engedhetjük meg az uniós szabályozás alóli mentességeket.”
Váradi József, a Wizz Air csoport vezérigazgatója elmondta: „A Wizz Air minden légitársaságot arra ösztönöz, hogy vegye ki a részét a légi közlekedési ágazat széndioxid-mentesítéséből. Az »Irány az 55%!« csomag bevonja a légi közlekedést az éghajlatváltozás elleni küzdelembe – de ahhoz, hogy hatékony legyen, az intézkedéseknek minden induló járatra vonatkozniuk kell, függetlenül a végső célállomástól. A széndioxid-kibocsátás nem áll meg az EU határainál.”
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a légitársaságok és a T&E állásfoglalása kapcsán megjegyezte: „Elengedhetetlennek tartjuk az Európai Unióba érkező és onnan induló minden járat bevonását a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe. Azonban az idő sürget, így addig is amíg ez megtörténik, minden tagországnak haladéktalanul követnie kellene Németország példáját, ahol utazási távolságtól függő repülőjegyadót vetettek ki minden járatra. Továbbá a légitársaságoknak és repülőtereknek nyújtott összes állami támogatást be kellene szüntetni.”
Borítókép: Patera Kamilla