Rekordévet zárhat a magyar használtautó-piac, és jövőre még inkább felélénkülhet az import, hiszen még mindig komoly fennakadások vannak az autógyárakban. Aki új autót akart venni, de nem jutott neki, az a fiatalabb használt kocsik között nézelődik, és nem ritka, hogy az újkori árnál is magasabb összeget fizet érte. A várakozások szerint 2022-ben már kb. 2 millió forintba is kerülhet egy épkézláb használt autó – írja a Pénzcentrum.hu.
November végéig már mintegy 755 belföldi használt autó cserélt gazdát, és teljes évre ez a szám várhatón 820 ezer körül alakulhat – jóval a 2019-es eddigi rekordérték felett. A használtautó-import mennyisége az év eddigi tizenegy hónapjában összesen 121 976 darab volt, ami 1,3 százalékkal meghaladja a tavaly ilyenkor regisztrált értéket.
Az időszak érdekessége, hogy az első negyedévben az importált használt autók mennyisége még 18 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értékektől. A megnövekedett kereslet miatt mára bizonyossá vált, hogy 2021-ben a tavalyi 130 430-nál több használt autó áramlik majd az országba.
Az autóipart is sújtó félvezetőhiány miatt az újautó-kereskedők képtelenek kielégíteni a koronavírus első hullámai után ismét megerősödő keresletet. A visszaeső termelés miatt jelentős várólisták alakultak ki, miközben a listaárak is megugrottak. Ennek hatására az eredetileg új autó vásárlását tervezők komoly hányada a használtautó-piacon próbálja megtalálni új járművét.
Mivel az év első felében mindenképpen fennmarad a félvezetőhiány miatt kialakult pótlólagos kereslet ebben a szegmensben, arra számíthatunk, hogy a jövő évi használtautó-import az idénre várható 132 ezer darab/év szintet is meghaladhatja majd.
Az újautó-piacon bekövetkezett visszaesés és a használt import újbóli felpörgése logikus módon negatív hatást fog gyakorolni a hazai autópark átlagéletkorára is. Ez a tavaly év végi 14,7 évről idén év végére akár átlépheti a kerek 15 éves értéket is.
A használtautó-éhséget az sem csillapítja majd számottevően, hogy a megnövekedett kereslet ebben a szegmensben is alaposan megemelte az árakat: nem ritka, hogy ugyanolyan paraméterekkel rendelkező autó ma 20-25 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban, és ezeket az árszinteket a magas szinten maradó kereslet továbbra is fenntartja, esetleg még kismértékben tovább is növelheti.
Borítókép: Pixabay/niekverlaan