Kert lesz a Champs-Élysées, felére csökken a forgalom, búcsúzik a dízel – Párizs olimpiája még zöldebb

A sokunknak szürkének és zajosnak tűnő London nyert már olimpiát 2012-ben környezettudatosságból, kibocsátáscsökkentésből, újrahasznosításból, de Párizs 2024-ben még a nagy riválisán is túltehet. Már így is a kerékpározás egyik mintavárosa, ám drasztikusan csökkenti tovább az autóforgalmat, elköszön a dízeltől. A francia fővárosban javítják a levegő minőségét, az Eiffel-torony környékét teljesen kizöldítik. És nem állnak meg a játékok után, a fényét veszített Champs-Élysées-t különleges kertté akarják átalakítani.

A nyári játékok története során tartottak már zöld vagy legalábbis zöldülő olimpiát, mégha Londonról nem is éppen ez a szín jut elsőként eszünkbe. Ám miután 2005-ben a Nemzetközi Olimpiai Bizottság Párizzsal ellentétben, nem kis meglepetésre a temze-parti metropolisznak ítélte oda a 2012-es rendezést, a britek rámentek a környezettudatosságra , ami persze rá is fért az ipari létesítmények sokaságától terhelt Londonra.

London: lepusztult iparterületből élhető olimpiai falu

Nagy célokat tűztek ki, és nagy részüket meg is valósították. A szén-dioxid kibocsátást közel 50 százalékkal csökkentették, ami a korábbi olimpiákhoz képest példaértékű: a Magyar Olimpiai Bizottság honlapján közölt szakértői vélemény alapján

a nyári játékok között ez lett az addigi legzöldebb és legfenntarthatóbb.

Stratford, a lepusztult iparterület az olimpiai falu és a főbb létesítmények otthonaként élhető, kulturált környezetté vált. A lebontott londoni épületekből keletkező hulladék 90 százalékát újrahasznosították az olimpiai létesítményekhez, az építőanyagokat a kibocsátás csökkentéséért vasúton és vízen szállították.

Az épületek tetején esővizet gyűjtöttek,

és az üzemeltetésükhöz, takarításukhoz, a növényeik öntözéséhez használták fel őket. A szennyezett földet kicserélték, hatalmas zöld parkokat létesítettek a jövő generációira is gondolva, nemcsak az olimpiára.

A Réz Doboz, a magyarok kedvence

Londonban a helyszíneket a sportolók számára gyalog, a szurkolók számára tömegközlekedéssel könnyen megközelíthetővé tették, a nézők a belépővel

ingyen metróztak, buszoztak, vonatoztak.

Különös fény vetült a magyar olimpiatörténet egyik legnagyobb meccsének és legbravúrosabb fordításának helyt adó Copper Boxra, vagyis a „Réz Dobozra”, amelyben férfi kézilabda-válogatottunk kétszeri hosszabbítás után győzte le Izlandot. Az újrahasznosított rézből készült épülethez természetes megvilágítást alakítottak ki, így 40 százalékkal csökkentették az energiafelhasználását.

https://www.youtube.com/watch?v=hPrF2L_VgUc

Fűt, fát ígér Párizs

London után tizenkét évvel Párizs is olimpiát rendezhet, a 2024-es játékokra pedig nagyszabású zöld tervekkel készül, Anne Hidalgo polgármester vezetésével. A kerékpározás támogatásában és a klímaváltozás elleni harcban elkötelezett városvezető pandémia előtti bejelentése alapján az Eiffel-torony környéke egészen új arculatot kap. A vonzáskörzetében megszüntetik az autóforgalmat, ötvennégy hektáros parkot hoznak létre a körülötte.

A Le Monde alapján az Euronews arról számolt be, hogy bár a torony körül már így sem kevés a zöldfelület, autóutak szabdalják fel. A győztes tervpályázat azt a célt tűzte ki, hogy egybefüggő gyalogos területet hoznak létre, amelyet a fák és növények töltenek meg élettel.

A tervek szerint teljesen lezárják az autóforgalom elől a Pont d’Iénát, fákat ültetnek itt is, a közepét gyeppel fedik be és másfél kilométeres zöld folyosót hoznak létre a Trocadéro tértől a Joffre térig.

Mint az elavult dízelautók tervezett budapesti kitiltásáról szóló összeállításunkban közöltük, Anne Hidalgo a légszennyezés elleni küzdelmet is komolyanveszi. Dízelautóval a 2024-es olimpia idejétől, benzinessel 2030-tól nem lehet közlekedni a francia fővárosban.

A bringás fővárosok között

Kerékpározás terén Párizs már így is az európai bringás fellegvárak közé tartozik. Elektromos kerékpárok olcsó bérlési lehetőségével segíti az ingázókat, 2019-ben pedig megnyílt a régió elektromos-bérbicikli-hálózata, tízezer kerékpárral. A Véligo nevű program részeként a bérlők hat hónap után meg is vásárolhatják a bicikliket, mégpedig a postások e-bike-jainak fejlettebb változatait, amelyeket otthon is fel tudnak tölteni.

A közbringarendszer a 21. század beköszöntével működni kezdett, a városban azóta kétszer annyian tekernek rásegítéses vagy hagyományos bicikliken az új, védett kerékpársávoknak is köszönhetően, többek között a Champs Elysées-n.

Anne Hidalgo magára is haragította mindezzel az autósok egy részét.

Augusztus 8-ikán, a tokiói olimpia zárónapján viszont úgy láthattuk a 2024-es játékokra készülő, tovább zöldülő Párizst, és úgy hallhattuk a Marseillaise-t, ahogyan még soha:

A Champs-Élysées-re rá sem ismerünk

De mi lesz az olimpia után? A főpolgármester még kevésbé lesz népszerű az autósok között, mivel bejelentette: megújul a Champs-Élysées, a gépjárműforgalmat erősen korlátozzák, jelentősen nő a zöldfelületek aránya. Az elképzelés szerint a Párizs belvárosát átszelő 1,9 kilométeres sugárútból különleges kertet varázsolnak. Mint a Guardian és a távirati iroda itthon közzétette: a Champs-Élysées-bizottság 2018 óta kampányol a sugárút megújításáért,

az elmúlt 30 évben ugyanis elvesztette fényét.

A párizsiak is elfordultak tőle a bizottság szerint, egymás után sújtották a gazdasági és egészségügyi válságok, sztrájkok. Pedig egyre több a látogatója, üzleti vállalkozások harcolnak rajta a helyekért.

Miután konzultációval felmérték a változtatással kapcsolatos igényeket, a járműforgalom helyét a felére szorítanák vissza, az út nagy részét átadnák a gyalogos forgalomnak és zöld területeknek, fasorokat ültetnének.

A koronavírus-járvány előtt naponta százezer gyalogost mértek a nyolcsávos sugárút mentén, óránként háromezer jármű társaságában, erősen szennyezett a levegőn. Éppen ezért akarják környezettudatos, vonzó környékké átalakítani 2030-ig.

Kiemelt kép: PXHere

Olvasnál még hasonló cikkeket? Iratkozz fel hírlevelünkre!
Tetszett a cikk? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!
Oldal Tetejére