Nemzetközi szinten is versenyképes lehet a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem (BME) kutatóinak új fejlesztése, az önvezető járművekben alkalmazható automatikus mozgásszabályozó rendszer – közölte az egyetem az MTI-vel.
A berendezés növeli a járművek biztonságát, segít megelőzni a baleseteket, és akár olyan mozgásokat is lehetővé tesz, amelyeket eddig nem lehetett megvalósítani. A BME kutatói évek óta keresik a megoldást a járművek autonóm irányítására az úgynevezett stabilitási határon túl, amikor a járművet a vezető már nem tudja irányítani. A berendezéssel együtt létrehoztak egy olyan algoritmust is, amely a ma ismert megoldásoknál hatékonyabban irányítja a vészhelyzetbe kerülő autókat – tették hozzá.
A közlemény szerint a kutatócsoport eredményei az autonóm járműfejlesztés leginnovatívabb technológiai újításaival is felveszik a versenyt.
Hangsúlyozták, hogy mostanáig a BME-n kívül a világon csak két egyetem alkotott olyan járművet, amely veszélyhelyzetben vezető nélkül képes manőverezésre. A szabadalmi bejelentést már le is zárták, a berendezést az autóipari beszállítók széles körén túl az önvezető autókat gyártói vagy akár az autósport is hasznosíthatja – közölték.
A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (KJK) Gépjárműtechnológia Tanszékének tanszékvezetője a bejelentéshez hozzáfűzte, hogy az önvezető autók technológiai újításai világszerte forradalmasíthatják a közlekedést. Szalay Zsolt a közlemény szerint úgy véli, hogy néhány éven belül megjelenhetnek az utakon az emberi beavatkozás nélkül manőverező járművek. A legígéretesebb technológiák közé tartoznak a mesterséges intelligencián (MI) alapuló szoftverek, a fényérzékelést, távolságmérést mérő LiDAR-ok (Light Detection and Ranging, lézeralapú távérzékelés), a radarérzékelési technológiák a járművek körüli tér érzékeléséhez, valamint a járműirányításhoz, navigáláshoz és vezetéshez is alkalmazott szenzorok. Az intelligens technológiák (smart city, IoT) globális fejlődése szintén az autonóm járművek terjedését vetíti előre – tette hozzá.
Kiemelt kép: Wikipedia Commons