Kik lesznek a járvány utáni változás bajnokai?

Hiába dúlta fel a világot a koronavírus-járvány, a gazdaság rendületlenül halad tovább a sorsszerű digitalizáció útján, mivel a termékek és szolgáltatások többsége digitális modellre épül, vagy csak ilyennel társítva tudja megtartani versenyképességét, mutat rá IT-piaci előrejelzésében az IDC. Az elemző szerint a vállalatok ezért 2023-ig 6,8 billió dollárt fognak költeni a változások gyors megválaszolásához és az üzleti sikerhez egyaránt nélkülözhetetlen digitális képességek fejlesztésére – írja a Computerworld.hu.

Óriási változásokon megy keresztül a világ, amelyeket megfelelő technológiai támogatás híján a szervezetek aligha tudnának kezelni. Digitális képességeik további kiépítésében a vállalatoknak ezért a következő öt évben három fő területre kell összpontosítaniuk, hívja fel a figyelmet IT-piaci trendelőrejelzésében az International Data Corporation.

Az IDC szerint az évtized közepéig az alábbi tíz trend formálja majd a piacot.

  • Gyorsuló felhőfordulat: Idei tapasztalataikból kiindulva 2021 végére a vállalatok 80 százaléka olyan mechanizmusokat fog kidolgozni, amelyekkel a járvány előtti időkhöz képest kétszer gyorsabban tud felhőalapú infrastruktúrára és alkalmazásokra váltani. Az informatika felhőközpontú modellje felé forduló szervezetek egyszerre növelhetik versenyerejüket és rugalmas, digitális állóképességüket.
  • Prioritás lesz a peremhálózat: A legtöbb iparágban 2023-ig azok a munkakörnyezeti és működésbeli változtatások ihletik majd a peremhálózati beruházások 80 százalékát, amelyeket a vállalatok a járványhelyzetre válaszolva vittek véghez. Az infrastruktúra, az alkalmazások és az adatok elérése a peremhálózati helyszíneken olyan igényeket támaszt, amelyek kiszolgálására a vállalatok új, felhőközpontú edge- és hálózati megoldásokat vezetnek be, megalapozva egyúttal az állóképesség, a méretezés és a hatékonyság hosszú távú fejlesztésének is.
  • Intelligens digitális munkakörnyezet: A kétezer legnagyobb vállalat háromnegyede 2023-ra a nemcsak kivételesen, hanem alapértelmezetten hibrid munkaerőnek is minden technológiai támogatást meg fog adni az elosztott, valós idejű és tájékozott munkavégzéshez, ami a teljes munkaerő hatékonyságát is növelni fogja.
  • A járvány IT-öröksége: A pandémia idején felhalmozott technológiai adósság törlesztése 2023-ig a vállalatok 70 százalékánál okoz majd pénzügyi feszültséget, fogja vissza az informatika agilitását és kényszeríti ki a felhőmigrációt. Az okos IT-vezetők mindebben a lehetőséget fogják keresni, hogy újgenerációs digitális platformokkal korszerűsítsék a vállalat infrastruktúráját és alkalmazáskörnyezetét, lehetővé téve a termékek és a szolgáltatások, valamint a munkavállalói és az ügyfélélmény finomítását.
  • Állóképesség az új normalitásban: A digitális állóképességüket most fejlesztő és fokozó vállalatok 2022-ben már 50 százalékkal gyorsabban fognak válaszolni a körülmények változásaira, mint azok a szervezetek, amelyek csupán üzleti-informatikai állóképességük megőrzésére törekedtek a járványhelyzetben. A továbbiakban azok a vállalatok pályázhatnak vezető szerepre, amelyek a leggyorsabban alkalmazkodnak az üzleti környezet felforgató erejű változásaira, és az üzletfolytonosság fenntartásán túl digitális képességeikkel az új lehetőségeket is felismerik, azokat megragadják és előnyükre fordítják.
  • Önvezérlő IT: 2023-ra az erőforrások felügyeletét és a valós idejű analitikát kiterjesztő, kibontakozóban lévő felhő-ökoszisztéma szolgál majd alapplatformként az informatikai és üzleti automatizálást célzó összes kezdeményezéshez. A következetesen önvezérlő infrastruktúra kialakításához az AI/ML-meghajtású, proaktív analitika integrálására, az automatizálás házirendekkel történő szabályozására és a low-code, szervernélküli munkafolyamatok kiterjedtebb használatára is szükség lesz.
  • Simulékony AI: A kétezer legnagyobb vállalat negyede 2023-ra legalább egy AI startup-céget felvásárol, hogy saját tulajdonú mesterséges intelligenciát ágyazhasson termékeibe és szolgáltatásaiba. Közülük a legsikeresebbek a házon belül fejlesztett iparág-specifikus AI-szoftvereket és adatszolgáltatásokat előfizetéses alapon más vállalatok felé is értékesíteni fogják, ezzel új, nagy nyereséget ígérő bevételi forrásra találnak.
  • Újraértékelt kapcsolatok: 2024-ig a vállalatok 80 százaléka újraértékeli beszállítókkal, szolgáltatókkal és üzleti partnerekkel kialakított kapcsolatait, hogy digitális stratégiáját minél sikeresebben megvalósíthassa. A technológiai szállítói és szolgáltatói kapcsolatok leporolása létfontosságú, és hosszú távon is elengedhetetlen a sikerhez, mivel az IT-ökoszisztéma is gyökeres változáson megy keresztül.
  • Fenntarthatósági tényező: A kétezer legnagyobb vállalat 90 százaléka 2025-re fenntarthatóságot fog előírni ellátási láncában, beszállítóitól és szolgáltatóitól például újrahasznosított anyagok és energiaforrások használatát, szénsemlegességi célok kitűzését és elérését várja majd el. Az informatika mind nagyobb szerepet játszik a gazdaság és a társadalom átalakulásában, ezért fontos, hogy az IT-szállítók és -szolgáltatók a fenntarthatóságban is élen járjanak, és ezzel is gyorsítsák a kedvező irányú változást.
  • Az ember számít: 2023-ig a hibrid munkakörnyezet kialakítását és az üzleti automatizálást célzó kezdeményezések fele elakad vagy kudarcba fullad az informatikai, biztonsági és DevOps-csapatok hiányos képességei, eszközellátottsága miatt. A vállalatok rugalmas megoldásokra – kölcsönzésre, tömegforrások bevonására – is nyitottabbak lesznek, ha ezzel felgyorsíthatják fejlesztési, automatizációs és fejlett analitikai igényeik kiszolgálását, az üzleti innovációt.

Borítókép: Pixabay/Skitterphoto

Olvasnál még hasonló cikkeket? Iratkozz fel hírlevelünkre!
Tetszett a cikk? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!
Oldal Tetejére