Hiába nőnek dinamikusan a magyar bérek, az emberek aligha kerültek sokkal közelebb ahhoz, hogy új autóba üljenek, a forint gyengülése ugyanis európai összevetésben is példátlan drágulást hozott az gépjárművek piacán. Eközben a chiphiány az egész globális ellátást lassítja – írja a Napi.hu.
Tavaly az Európai Unióban átlagosan 3,5 százalékkal drágultak az új személyautók, miközben Magyarországon 9,2 százalékkal nőttel az árak az Eurostat adatai szerint. Ezzel hazánk nem csak csúcstartó, de jócskán lekörözi a második helyen álló Németországot, ahol csak 4,6 százalékos volt az újautó-piac inflációja.
Nem volt sokkal jobb a helyzet 2020-ban sem, akkor a magyar piac 8,8 százalékkal drágult, szemben az uniós 1,7 százalékkal. Tavaly előtt a második helyen Ausztria szerepelt 4 százalékos inflációval.
2019-ben Magyarország a második helyen állt 4,4 százalékkal, csak Portugália (4,7) előzte meg, míg a 27 EU-tagállamban 1,9 százalékos volt a drágulás.
A szokatlanul magas számok mögött a forint gyengülése áll, 2017 és 2018 fordulóján még valamivel 300 forint felett mozgott az euró árfolyama. 2018-ban már 320-as szintek váltak normálissá, 2019-ben megszoktuk a 330-at, 2020 tavaszára átléptük a 350-et, azóta pedig 350 és 370 között ingadozik egy euró ára.
Az autók ára persze nem csak Magyarországon, de más európai országban is meghaladta az átlagos inflációt, hiszen már régóta ellátási problémákkal küszködik az ágazat. Ez visszavezethető a félvezető-hiányra is, de a logisztika is megsínylette a Covid-válság hatásait.
Az új autók drágulása azért is szomorú, mert a magyarországi autópark átlagéletkora 2007 óta folyamatosan emelkedik: az akkori 10,3 évhez képest 2021 közepére 14,8 évre nőtt. A fiatalításhoz nagy szükség lett volna arra, hogy a magyarok szélesebb köre számára legyenek elérhetők az új vagy legalábbis a fiatalabb autók, és ne a Nyugat-Európában már kiselejtezett, kevésbé korszerű kocsikra cserélődjön a hazai állomány.
Borítókép: Pixabay/ Didgeman