Egy újabb beruházás, ahol az utasok és az érintett lakók érdeke az utolsó: az indulásként is indokolatlanul hosszú hídfelújítás után 15 hónaposra nyúlik a H7-es HÉV lezárása a ferencvárosi atlétikai stadion elhibázott kivitelezése miatt – közölte lapunkkal a Közlekedő Tömeg.
Budapest belefullad a dugókba
A civil egyesület szerint a szükséges két közúti aluljárót ugyanis szintén a HÉV teljes lezárása mellett kívánja megépíteni a kormány beruházási ügynöksége. A közlekedésért felelős közszolgáltató cégek és a lakosság választott képviselői nem tesznek semmit, miközben Budapest belefullad a dugókba. Pedig volna megoldás a kialakult vállalhatatlan helyzetre: az egyesület szerint ideiglenes nyomvonalon kell fenntartani a HÉV közlekedését.
Keresztes Péter, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója 2020 júniusában még viccel próbálta elütni a korlátozások súlyosságát:
„Már kész lesz, mire elmúlik karácsony” – jelentette ki a Csepel-szigetet Budapest belső területeivel összekötő helyi vasútvonal Duna-hídjának felújítása kezdetén. Arról már nem beszélt, hogy a lezárás nem a híd természetesen szükséges felújítása, hanem a ferencvárosi atlétikai stadion miatt nyúlik ilyen elképesztően hosszúra. Az egyesület szerint valójában az új stadionhoz a HÉV-vonal alatt átvezető két új közúti aluljárót kívánta ebben az időben megépíteni a MÁV-HÉV-hez hasonlóan az állam tulajdonában lévő beruházó, az utasok érdekeit semmibe véve a vonal folyamatos lezárása mellett. A vasúttársaság csak alkalmazkodott a kényelmes helyzethez a ráérős tempójú hídfelújítással.
A híd várja az újranyitást
Mint a szervezet közölte, az eltelt hét hónap alatt a hidat felújították, decemberre elkészült és közlekedésre alkalmas állapotban várja az újranyitást. Botrányos módon azonban a közúti aluljárók helyén mindeddig egy kapavágás sem történt.
A H7-es vonal tehát az ideiglenes közbenső végállomás kivételével immár három hete végig járható, a vonatok mégsem közlekednek a teljes vonalon.
Erre a legutóbbi közlés szerint 2021 augusztusáig kell várni, addig az érintett szakaszon továbbra is pótlóbuszokra kell átszállni.
A 2020 júniusa óta tartó csepeli HÉV-pótlás az egész 21. kerület, a dél-pesti agglomeráció (például Szigetszentmiklós, Halásztelek) közlekedését megnehezíti. A korábban 12-15 perces utazás helyett a pótlás alatt az menetidő kétszer olyan hosszúra, 20-30 percesre növekedett a Boráros tér és Csepel között, ráadásul az út felénél kényelmetlen átszállás is megszakítja utazást. A más hasonló adottságú városrészekkel összevetve (például Budafok, Kőbánya, Újpest) alapesetben is borzalmas tömegközlekedési kapcsolatokkal bíró Csepelen ezután nem csoda, hogy a pótlás hatására az utasok közel fele elpártolt a HÉV-től, aki csak tudott, a sokkal gyorsabb és kényelmesebb autóba ült – ezzel pedig minden korábbinál nagyobb dugók, és környezeti terhelés alakult ki a térségben.
Lett volna megoldás
A híd felújítását annak fontosságával arányosan fokozott munkatempóval kellett volna végezni, így az a nyár folyamán elkészült volna. A közúti aluljárók építését pedig a hév ideiglenes nyomvonalra történő áthelyezésével, a közlekedés folyamatos fenntartásával kellett volna tervezni a beruházás előkészítése során. Emlékeztetünk: 2010-2011-ben a csepeli gerincút építése alatt szintén folyamatosan közlekedett a hév ideiglenes pályán, míg az új út fölötti vasúti hidat 8 hónap alatt megépítették. Illetve a közeljövőben például Tatabányán is a vasúti forgalom ideiglenes nyomvonalon való folyamatos fenntartása mellett fognak új közúti aluljárót építeni.
A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja, hogy jelenleg aktuális feladat a HÉV közlekedésének azonnali helyreállítása a teljes vonalon.
A jövőre nézve pedig értelemszerűen a hév ideiglenes nyomvonalra helyezésével és a vonatközlekedés folyamatos fenntartásával kell a stadionhoz vezető közúti aluljárókat megépíteni.
Kerestük a szatárcát, hogy reagáljon a civil egyesület meglátásaira. Amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.
Borítókép: Közlekedő Tömeg