A kormány tegnapi ülésén határozatot hozott arról, hogy támogatja a fővárost, hogy a meglévő 61 milliárdos, szabad felhasználású hitelkeretéből megvásároljon 51 trolibuszt és ugyanennyi villamost – írja az Index.hu.
Ez az a járműbeszerzéshez kapcsolódik, amelynek keretében Budapest kedvezményes áron juthat új tömegközlekedési eszközökhöz. A még 2014-ben, a Tarlós–Vitézy-éra által megkötött opciós szerződés értelmében november végéig van lehetősége Karácsony Gergelyéknek beszereznie a piaci ár alatt például azokat alacsony padlós Solaris–Škoda trolibuszokat, amelyeket már jól ismernek a budapestiek, és amelyek képesek arra, hogy felsővezeték nélkül is kilométereket közlekedjenek.
A főpolgármester korábban azt mondta, ha a kormány nem hajlandó támogatni az eszközbeszerzést, akkor a főváros megállapodna az Európai Fejlesztési Bankkal egy kedvező fejlesztési hitel felvételéről.
Az Index a kormányhatározat megjelenése után megkereste Karácsony Gergelyt, aki azt mondta, a kormány immár határozatba foglalta azt, hogy meg akarja akadályozni Budapestet legnagyobb zöldjármű-fejlesztési projektjét.
A főpolgármester szerint ugyanis így kell értelmezni a kormány legújabb döntését, hiszen az általuk hivatkozott 61 milliárdos szabad felhasználású hitelkeret már kötött, ennek jelentős részét Tarlós István idején lekötött fejlesztésekre szánják, de ebből finanszíroznák a Lánchíd, valamint fővárosi utak felújítását, illetve a Blaha Lujza és a Széna tér fejlesztését is.
Karácsony Gergely leszögezte, ő ezekről a fejlesztésekről sem hajlandó lemondani, éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél kedvezőbb feltéteket tárgyalt le az Európai Beruházási Bankkal. A főpolgármester szerint nem arról van szó, hogy eladósítanák a fővárost, ez valójában egy visszatérítendő európai támogatás lenne, éppen olyan, mint amilyet a kormány is készül igénybe venni a pandémiás helyzet alatt.
A kormánynak szabad, de minket eltiltanak ettől, és egy nyamvadt szignót sem képesek adni egy papír aljára – véli Karácsony.
A főpolgármester nem hajlandó lemondani a zöldjármű-fejlesztésről, ezért tovább tárgyalnak az Európai Unió bankjával, és ha kell, a budapestieket hívják segítségül, hogy kikényszerítsék a kormánytól azt „a nyamvadt aláírást″.
A borítókép illusztráció: flickr.com