2007-2008 táján az atomipar propagandistái nukleáris reneszánszot ígértek. Helyette gazdasági válság jött, meg a fukushimai katasztrófa, ami világszerte zárójelbe tette a nukleáris energiát. Most mintha ugyanaz ismétlődne (szerencsére erőművi baleset nélkül) – jó eséllyel a kifejlet is hasonló lesz.
2007 végére a hordónkénti olajár megközelítette a száz, 2008-ban a 150 dollárt (összehasonlításul: most alulról súrolja a 80-at). A világgazdaság túlfűtött tempóban zakatolt, a konjunktúra öröknek tűnt, a Lehman Brothersnél szárnyaltak a bónuszok, az amerikai atomipar pedig elővette a mindent vivő lapot: a csillapíthatatlan energiaéhségre új típusú, relatíve olcsó, moduláris rendszerű atomerőművek jelentik a megoldást. A folytatás ismert: a csodareaktorokból pontosan nulla darab készült el azóta; az Egyesült Államokban 1996, a másik nagy nyugati atomhatalomnál, Franciaországban 1999 óta nem adtak át új atomerőművet. Igaz, közben volt egy jelentős gazdasági válság is, meg 2011-ben elszállt Fukushima, de akkor is: 1986, vagyis a csernobili baleset óta egyfolytában az a helyzet, hogy reneszánsz ide vagy oda, minden évben több régi reaktort állítanak le, mint amennyit üzembe helyeznek.
Reneszánsz, csak nem úgy
Most, hogy – legalábbis verbálisan – ismét egy nukleáris reneszánsz küszöbén vagyunk, érdemes sorra venni, miért szoktak elmaradni a beharangozott trendfordulók. A kiindulópont, hogy a fejlett országok nem tudnak észszerű idő alatt, racionális költséggel a mai biztonsági előírásoknak megfelelő atomerőműveket építeni; erre csak azokban a parancsuralmi rendszerekben van lehetőség, ahol az állami akarat fontosabb a hatósági kontrollnál és a szabályok betartásánál, a pénz pedig nem számít, hiszen egyrészt az államé (piaci alapon, állami finanszírozás vagy támogatás nélkül gyakorlatilag sehol sem épülnek atomerőművek a bolygón), másrészt közvetve úgyis az atomerőművi szektortól szinte szétválaszthatatlan atomfegyver-gyártásra és -fejlesztésre megy, ott meg semmi sem elég drága. (Utóbbihoz csupán egy adalék: a paksi bővítés fővállalkozója-generálkivitelezője, az orosz Roszatom nem egy klasszikus vállalat, hanem egy minisztériumi szintű kormányzati hadiipari és energetikai konglomerátum, amelynek szerteágazó láncolatában nem csak reaktortartályok és fűtőelem-kazetták készülnek, hanem atomfegyverek is.) Nem tudtak költség- és időkereten belül maradni már Fukushima előtt sem – lásd az imént idézett amerikai és francia dátumokat –, a japánban történt katasztrófa óta viszont a szigorúbbá váló biztonsági előírások a korábbi szint két-háromszorosára emelték a költségeket egy ugyanakkora kapacitású erőműnél. Franciaországban, ahol a csúcson globálisan a legmagasabb, 70 százalék fölötti volt az atom részaránya az áramtermelésben, 2013-ra kellett volna elkészülnie egy meglévő atomerőmű bővítésével 3,3 milliárd euróért, a Flamanville 3 projekt most 12 milliárd eurónál tart (megint egy összehasonlítás: Paks II-nél, ahol még egyetlen kapavágás sem történt, és 2014-ben, a mostani építőanyagár- és munkabérrobbanás előtt készültek a tervek, 10 milliárd euróról szól a szerződés – ezt a francia példa alapján nyugodtan beszorozhatjuk hárommal), és 2024-re ígérik a befejezését. A finnországi Olkiluoto 3 szintén 12 évet késett és a háromszorosára drágult az eredeti tervekhez képest, tavaly év végén kezdték meg a próbaüzemét.
Ketyeg az óra
Ez tehát az egyik ok: az évtizedek óta leépülőben lévő ágazatban – ahol az amerikai Westinghouse és a francia Areva gyakorlatilag csődbe ment, a német Siemens és a japán Mitsubishi pedig bedobta a törölközőt – nincs meg az a technológiai és menedzsmenttudás, amelynek révén egyszerre lennének képesek tartani a határidőt, a költségeket és a folyamatosan egyre bonyolultabb biztonsági előírásokat. (Talán soha nem is volt meg, csak amikor utoljára nagyobb tömegben épültek a világban atomerőművek, a 70-es-80-as években, még több mindent elnéztek a szektornak a fegyverkezési verseny, és benne az atomtechnológia megkerülhetetlen szerepe miatt.)
A másik az időtényező.
Utóbbit azért kell hangsúlyozni, mert például Paks II engedélyezése 2014-ben kezdődött, vagyis kilencedik éve tart, és még messze nem jár a végénél. Vagyis egy olyan atomerőmű, amely még a tervezőasztalon sem létezik, csak a politikusok beszélnek róla, legkorábban 20 év múlva fog áramot termelni. Azaz egyfelől semmilyen szerepet nem fog játszani a mai (egy évvel ezelőtt még nem létező) energiakrízis megoldásában, másfelől ma senki nem tudná megmondani, mekkora és milyen struktúrájú lesz húsz év múlva az energiaigény (vagy egyáltalán a világgazdaság), sem azt, hogy hol fog tartani akkor a megújuló energiaforrások hatásfoka, az energiatárolás, az energiahatékonyság, vagy éppen az olajár.
Csak a közpénz
Az előbbiekből adódik, hogy klasszikus magántőkét ma senki nem tesz az atomenergiába. Részben azért, mert túlságosan kiszámíthatatlan, túl hosszú időre kell hozzá elköteleződni és a tőkét lekötni. Részben pedig azért, mert nincs olyan számítás, ami szerint megérné: a szél- és a napenergia is fajlagosan (egységnyi termelőkapacitásra vetítve) sokkal olcsóbb, ráadásul az engedélyezéstől a termelésbe állásig megvan fél év alatt, nem kell rá évtizedeket várni. Márpedig a befektetők rendszerint nem egyik vagy másik energiatermelési metódushoz ragaszkodnak, hanem a kiszámítható profithoz: ahhoz, ami az atomerőművek esetében nincs.
Éppen emiatt nincs egyelőre nukleáris reneszánsz sem.
Ami van: meglévő és működő atomerőművek üzemidejének meghosszabbítása, illetve néhány, a közelmúltban leállított reaktor újraindítása (vagy az újraindításról történő gondolkodás) – csupa olyasmi, ami akut intézkedésként néhány hónap vagy legfeljebb egy év alatt megléphető, és aminek a költsége tervezhető.
Paks I esetében a legutóbbi üzemidő-hosszabbítás százmilliárdos tétel volt, vagyis egy nagyságrenddel kisebb, mint egy új atomerőmű felépítésének ára. Illetve néhány ígéret arról, hogy épülnek majd újabb erőművek is. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban, arra megint csak Franciaország kínálja a legtanulságosabb példát. Amikor Macron elnök meghirdette az ottani atomreneszánszot, az volt a fogadkozás tárgya, hogy a már emlegetett 70 százalék fölötti részarány zsugorodását megállítják 50 százalék környékén (vagyis még a legelkötelezettebb európai atompárti politikus sem beszélt a nukleáris energiatermelés bővítéséről). Ez egyelőre nem sikerült: tavaly a francia atomerőművek részesedése példátlanul alacsony szintre, 42 százalékra esett, mert számos vízhűtésű létesítmény nem tudott megbirkózni az egyszerre jelentkező hosszú aszállyal és hőséggel.
Amit tehát az iparági PR-ben reneszánsznak neveznek, az a legoptimistább esetben is csak a zuhanás fékezése lehet. Amiből egyenesen következik, hogy a jövő energiaforrása – bármit mondjon erről Szijjártó Péter vagy bármelyik másik hivatásos atom-apologéta – nem az atomenergia lesz.