Serpenyőből hegedű, olajos hordóból cselló, csákányból bassszusgitár, kukából dob: csak néhány példa az emberi leleményesség határtalanságára. Ha már ilyen mennyiségű szemetet zúdítunk a világra, vannak, akik muzsikává alakítják. A nyomorban és jólétben is megjelenő hulladékzenélés az újrahasznosítás egyik legkülönösebb találmánya. Világsiker lett.
Szeméttelep nevét ritkán veszik fel zenekarok, de ilyenre is akad példa a nagyvilágban, hiszen közel egy évtizede, hogy megalakult Paraguayban a Recycled Orchestra of Cateura. Utóbbi, a Cateura Asunción hírhedt hulladéklerakója, amely egyben a szemétből készített hangszerek bölcsője is. Hagyományosan pedig több ezer nincstelen család megélhetésének fő forrása: napi 1500 tonna lerakott szemétből 2500 háztartás próbálja valahogy fenntartani magát.
Egy elképesztő ötlet adott itt új értelmet guberálásnak.
Az első szemétből készített hegedű előtt már összeállt itt több együttes a gyerekekből, Sonidos de la Tierraként – A Föld hangjaiként – szólaltak meg, utalva arra a szociális programra, amelyet az ezredforduló után a szintén zenész Luis Szarán létrehozott. Ő kezdte hirdetni, hogy:
„Éjjel nem tör be ablakokat egy fiatalember, ha nappal Mozartot játszik.”
Tizenöt éve megszületett a Sonidos de Cateura nevű zeneiskola, ahol a diákok pedig előbb tradicionálisan, majd újrahasznosított fákból készített húros hangszereken kezdtek muzsikálni.
Az újabb nagy mérföldkövet a Stradivarius de Cateura jelentette, amelyet a telepen talált serpenyőből, villából hoztak össze Németországban, hogy hegedű formájában a zenei program gyermekeinek ajándékozzák. Az ifjú muzsikusok pedig világturnéra indultak, mesés történetük során Stevie Wonderrel, a Metallicával és a Megadeth-szel is felléptek.
A 2012-ben alakult cateurai Recycled Orchestra aztán a filmgyárak fantáziáját is megmozgatta, és egy zseniális szójátékkal megalkották a Landfill Harmonic nevű dokumentumfilmet.
„A világ szemetet küld nekünk, mi zenét küldünk vissza”
– idézik az együttest alapító argentin Favio Chávezt, akinek a tanítványai már csak azért sem tudtak valamire való hangszerekhez jutni, mert ahhoz, hogy egy család beszerezzen egyetlen hegedűt, el kellett volna adnia az egész viskóját. Az alábbi döbbenetes képkockák között is mellbevágó, hogyan néz ki a fémhordóból készített cselló. Ennél már csak az a nagyobb csoda, hogyan tud így megszólalni:
A Recycled Orchestra átütő sikere mellett a hulladékból készített hangszerkészítés is szerzett magának világszerte híveket az elmúlt években; hazánkban is megjelent. Informatikai hulladékokból, lomtalanításra kijelölt használatlan használati tárgyakból, kidobandó csákányból is lehet hangszereket összehozni, üzenve, hogy a zene mindenkié, és nem kell feltétlenül egy vagyont kifizetni azért, hogy otthon a kedvünkre muzsikáljunk. A csákány például remekül megállja a helyét basszusgitárként is:
Más, avantgárd művészeti csoportok a budapesti 9. és 11. kerületben kezdtek gyűjtögetni kidobott tárgyakat, hogy a végén a Trafóban összejöjjön egy olyan előadás, amilyenből több nem lesz. A zenélés ugyanis mindent, amit találtak, visszavittek a lelőhelyükre, hogy ezzel is eszünkbe juttassák, az újrahasznosítás így is lehetséges:
A vonós, pengetős hangszerekhez képest kevesebb szó esett eddig az ütős hangszerek hatalmas családjáról, pedig ha valamit biztosan mindenki tud csinálni a szeméttel, akkor az a dobolás. Az újrahasznosítás és az örömzenélés csúcstalálkozóját a Streets United hozta össze, a fergetes előadásból pedig kiderül, maga a kuka is remekül szól:
Kiemelt kép: Pixabay