Magyarországon 2018-ban átlagosan 381 kg háztartási hulladékot termelünk fejenként. Ezzel még mindig a 492 kg/fő európai átlag alatt maradtunk, azonban a helyzet így is aggasztó. Sokszor háttérbe szorul az iskolák szerepe a környezetvédelemben, pedig az egyik legkézenfekvőbb helyszínt nyújtják a környezettudatos életvitelre való nevelésnek és a hulladékcsökkentés lehetőségének is – írja a drivemebaby.hu.
.
A kulcs tehát a megelőzésben rejlik, amelyhez elengedhetetlen a legkisebbek bevonása is. Itthon évente átlagosan több mint 100 kilogramm papírt használunk fel, amelynek nagy része a szemétben végzi. Ha belegondolunk abba, hogy egy első osztályos kisgyermeknek hány füzetre van szüksége egy évben, és ezt megszorozzuk az osztálylétszámmal – az egyenlet kedvéért számoljunk 20 kisiskolással – pillanatok alatt 100 fölé ugrik egy osztály éves füzetmennyisége.
Az Egyesült Királyságban naponta 185 emeletes busznyi szemét gyűlik össze az általános és középiskolákból. Ezzel évi mintegy 258 300 tonna oktatási hulladék termelődik. Mind az általános, mind a középiskolákban a papíralapú hulladék teszi ki ennek egyik legnagyobb százalékát.
Minden egyes tonna újrahasznosított papírral nem kevesebb, mint 17 fát menthetünk meg a kivágástól. A legkézenfekvőbb tehát, ha az iskolakezdéshez újrahasznosított papírból készült füzeteket vásárlunk. Jó, ha környezetbarát anyagokat, pl. a hullámkartont és az újrahasznosított papírt helyezzük előtérbe az iskolai életben és a tanszereknél. A környezetbarát iskolai léthez azonban kicsit mélyebbre kell ásnunk magunkat a hulladékkerülő praktikákba. A betűket ugyanis valamivel a papírra is kell vetni. Nem kell megijedni, hiszen már az íróeszközök között is találunk környezetbarát opciót. Az újratölthető tollak, valamint az FSC jelzéssel ellátott ceruzák – amelyek minősítése szavatolja, hogy a termék megfelel a környezettudatos és társadalmilag felelős termelés és gyártás feltételeinek – mind a segítségünkre lesznek, ha fenntarthatóan szeretnénk kezdeni a tanévet.
Borítókép:Pixabay/flockine