Sikeresen lezajlott a Zöld Aktivista Képzés 3. része, amely a fenntartható város témakörét járta körül: hogyan néz ki egy kompakt város, a modern hulladék kezeléssel, vannak-e vonatkozó uniós gyakorlatok és tapasztalatok, mit kezdjünk a légszennyezéssel és a hogyan lehet úgy összeegyeztetni a lakosok sokszor egymásnak ellentmondó igényeit úgy, hogy közben élhető, ember- és természetbarát maradjon a lakóhelyünk.
Az Európai Unió népességének 70%-a városokban lakik, s az összes GDP 80%-át is a városokban termelik meg. Sok az ebből fakadó probléma, nő a kényszerű helyváltoztatások száma, állandósultak a forgalmi torlódások, a gépjárművekhez kapcsolódó zaj- és légszennyezés. Az unió városaiban rengeteg tapasztalat halmozódott fel e problémák kezelése kapcsán, rendelkezünk a szükséges tudással ahhoz, hogy minden szempontból ideálissá tegyük a városi életet, az úgy nevezett kompakt városok kialakításával.
A Pécsi Tudományegyetem címzetes egyetemi docense, Udvardi Péter, a nap első előadójaként ismertette a kompakt városok fogalmához kapcsolódó elveket, követelményeket. A kompakt város kialakítása során a tervezők biztosítják az alapvető igények biztonságos kielégítését – összhangban az emberi egészséggel, illetve az ökoszisztéma épségével – megújuló energiaforrásokat alkalmaznak, korlátozzák a kibocsátásokat, minimalizálják a területfelhasználást és a zajterhelést.
Az ilyen településeken kiegyensúlyozott a térszerkezet, optimális a területhasználat, az egyéni közlekedés kapcsán pedig háttérbe vannak szorítva gépjárművel és előnyt élveznek a nem motorizált közlekedési módok. A közlekedés, a parkolási lehetőségek, a térhasználat kialakítása kapcsán az a cél, hogy a lakók, közlekedők számára a városrészek kihasználtsága időben és térben is hatékony legyen, a különböző szolgáltatásokat pedig egyszerűen, gyorsan el lehessen érni.
A Főváros Környezeti monitoring osztály munkatársa, Szilágyi László tartotta a következő előadást a levegő minőségéről, a légszennyezés kezeléséről.
Ez egy jól mérhető, bizonyított globális trend az egész északi féltekén, amelynek a pontos oka nem ismert, illetve nem köthető konkrét intézkedésekhez; sokan azt gondolják, hogy az El Ninjo/La Ninja áramlatokkal van összefüggésben. Ez egyrészt természetesen jó hír, másrészt félő, hogy a javuló értékek megtévesztik, “elaltatják” szakembereket, és persze a közvéleményt.
A légszennyezés valódi kezelését komplex módon kell megtervezni.
Hiába áll le például a belváros a szilárd tüzelőanyagok használatával, ha a külső kerületekben, ha az agglomerációban a házak 30%-át szilárd fűtőanyaggal fűtik; ezáltal szinte mindegy, hogy milyen szél fúj, a füst bármelyik irányból könnyedén hatolhat a város közepéig. A jogszabályok szintjén is bőven van tennivaló, egységesíteni kell az elvárásokat – jó példa erre az avarégetés szabályzása, amely lényegében önkormányzati hatáskörbe került, azaz minden település maga dönti el, hogy tiltja-e a biomassza elégetését – van ahol engedik, van ahol nem, és sajnos különösen a szegényebb régiókban nem akadályozzák meg az égetést. Pedig a rossz levegő komoly egészségügyi problémákat (tüdőrák, érrendszeri megbetegedések, stb…) okozhat: évente közel 1200 ember hal meg a rossz minőségű levegő miatt.
Bardóczi Sándor, a Főváros főtájépítésze a zöldfelületek védelméről beszélt előadásában.
A zöldterületek védelméről a fővárosnál jelenleg egy 3 csoportból, összesen 15 emberből álló stáb gondoskodik. Az egyik csoport a zöldfelületek fejlesztésén dolgozik, ami sokszor megreked a tervezésnél, hiszen a gyümölcs sokszor nyilván később érik be, és különösen a nagyobb ívű ötletek sokszor csak a következő ciklusban valósulnak meg. A második csoport feladata a természetvédelmi ügyek kezelése, ide tartozik az engedélyek kezelése, ellenőrzése, bírságolás – illegális hulladéklerakás, elbirtoklás, illegális rév – kapcsán. A harmadik csoport feladata a meglévő zöld felületek kezelése, ideértve a zöldfelületek kezelését, a természetvédelmi területté nyilvánítás folyamatát, bizonyos élőhelyek rehabilitálását.
Budapesten 2019 óta 9800 fát ültettek
az igazi sikerek ezen a területen sokszor maradnak láthatatlanok: a faültetések számával könnyen lehet büszkélkedni, ám ezek a számok semmit sem mondanak, ha nem tesszük hozzá, hogy ugyanabban az időszakban mennyi fát vágtak ki. A fák megvédése és az élethosszuk meghosszabbítása pedig sok munkát igényel, ugyanakkor – különösen egy olyan nagyváros esetében, mint a kb. 1 millió fától zöldellő Budapest – közel sem olyan látványos, mint például egy erdő telepítése.
Fontos feladat volna a főváros zöldvagyonának felmérése. Korábban nem volt ilyen jellegű felmérés, ma azonban már minden technológia együtt van ahhoz, hogy a fák pontosan és egyszerűen nyilvántarthatók legyenek. A célokhoz rendelhető források azonban limitáltak, így sok hasznos feladatra nem jut pénz, pedig egy mesterséges intelligencián alapuló megoldással a teljes zöldvagyon felmérést meg lehetne csinálni 26 nap alatt, ezzel mintegy 50 év munkáját kiváltva.
A jogszabályok itt is hiányosak, szükséges lenne a változtatás: nincs meghatározva például az sem, hogy mit lehet vagy nem szabad csinálni egy fa közelében. A szabadtéri, zöldben tartott rendezvények kapcsán például pokoli a helyzet, s bár a károkozás egy része kifizettethető, mindig vannak olyan járulékos károk, amik kapcsán nehéz benyújtani a számlát.
Budapest kibocsátása évente körülbelül 6 millió tonna széndioxid, ami nagyjából a Mátrai Erőmű kibocsátásával egyenértékű (!). A főváros fő klímavédelmi célkitűzése első olvasásra talán merészen hangzik, ugyanakkor elérhető: a város szén-dioxid-kibocsátása csökkenjen legalább 40%-kal 2030-ra a 2015. évi szinthez képest. Ámon Ada, a Fővárosi Önkormányzat Klíma- és Környezetügyi főosztályának vezetője bemutatta a főváros jövőképét a klímavédelem kapcsán. A vízió részeként a következő időszakban a budapesti lakások egyharmada energetikai korszerűsítést hajt végre, jelentősen, 1500 MW-ra nő a Budapesten működő napelemek összkapacitása, legalább 30%-ra csökken a személyautóval közlekedők aránya; budapesti lakosonként 1 m²-rel nő a zöldterületek nagysága, és összesen 350 hektárral nő a helyi jelentőségű védett természeti területek nagysága.
Számos részcél, illetve specifikus program sikeres megvalósításával érhető csak el a kibocsátás tervszerű csökkentése. A “Budapest CARES” célja, hogy elősegítse az épületenergetikai beavatkozásokat, illetve a napenergia használatának széleskörű elterjesztését a fővárosban. A tervek megvalósítása Uniós és kormányzati intézmények, valamint olyan civil szakmai szervezetek bevonásával történik, mint a MEHI, Habitat for Humanity, illetve az MTVSZ.
A Mobilitás különösen Fontos kérdéseket vet fel a klímavédelem kapcsán. Ösztönözni kell a városlakókat hogy ne gépjárműveket, hanem alternatív eszközöket használjanak, ehhez fontos a bizalom felépítése, a biztonságérzet javítása (pl. védett kerékpársávok fejlesztése), a különböző hálózati elemek és szolgáltatások hatékony összekapcsolása és mobilitási pontok kialakítása a megfelelő szolgáltatásokkal együtt. Az elektromos járművek esetében is kérdés, hogy milyen ösztönzők alkalmazhatók, illetve hogy hogyan lehet kiépíteni egy megfelelő töltésre struktúrát, illetve hogy milyen feltételekkel parkolhatnak ezek a járművek a városban. Mindez összetett stratégiai gondolkodást, tervezést igényel.
A klímavédelemhez kapcsolódik a levegőminőség javításának a kérdése, az ehhez szükséges úgynevezett emissziós adatbázisok felépítése, a döntés előkészítés hez nélkülözhetetlen Modellező rendszer kifejlesztése a tervek monitorozása és megújítása két évente illetve természetesen a kapcsolódó szemléletformálás, tájékoztatás – a HungAIRy projekt kifejezetten ezeket a célokat fogja teljesíteni.
Fontos uniós projekt a ShoolFood4Change, amelynek célja hogy fenntartható és egészséges étkezési lehetőséget biztosítsanak a gyermekeknek az EU 12 országában. A Project széleskörű működését jól mutatja, hogy jelenleg több, mint 3000 iskolában, 600 000 gyerek Vehet részt a programban. Az étkezés kapcsán egy másik projekt, a DivinFood hivatott elősegíteni, hogy növekedjen az elhanyagolt és alulhasznosított növények szerepe az élelmiszerláncokban, ezáltal egészségesebbé váljon az étrend és fenntarthatóbb legyen az élelmiszerekhez való hozzájutás folyamata.