Szombaton várhatóan tízezren vesznek részt az I bike Budapest bringás felvonuláson, aminek szervezői azt kérik a városvezetéstől, hogy a Lánchídon bringázható buszsávokat, az Üllői úton és az Astorián kerékpársávokat jelöljenek ki a metrópótlás után – közölték a szervezők.
A felvonulás 15:00-kor indul a Városligetből, ahonnan új útvonalon – a Rákóczi út, Erzsébet híd, Alagút, Pesti alsó rakpart és Árpád híd érintésével – tekernek ki a Margitszigetre.
A közösségi közlekedést több száz önkéntes segíti majd, autózni viszont nem lesz érdemes szombat délután.
Tekerj át a városon úgy, ahogy máskor nem lehet! – üzeni a szombati I bike Budapest Facebook eseménye, amire már majdnem 10000-en visszajeleztek. Olyan Budapestet szeretnénk, ahol mindenki biciklire tud ülni, és nem csak ezen a napon. Mert ahol jó bringázni, ott jó élni – teszik hozzá. Az eseményen rendőrség által lezárt útvonalon, akár kis gyerekekkel is biztonságosan lehet kerékpározni azokon az utakon, ahol máskor csak nehezen.
A szombati I bike Budapest célja az, hogy a metrópótlás után kerékpársáv legyen a pótlóbuszok sávjából az Üllői úton, tegyék biztonságosabbá a kiskörúti biciklisávot, és a felújítás után dugómentes legyen a Lánchíd.
Ma reggeli Facebook posztjukban azt is kifejtették, hogy bringás szervezeti létük ellenére elsősorban nem bringázható, hanem átjárható Lánchidat szeretnének, ahol a sűrűbben közlekedő buszokat nem tartja fel az állandó dugó, és mellesleg biciklizni is lehet. Az úttest bringázható buszsávok kijelölésével nem jönne vissza a belvárost folytogató átmenő autóforgalom, miközben a gyalogosok is fellélegezhetnének a biciklis forgalom úttestre helyezésének köszönhetően.
Ezzel nem romlana, hanem – a korábbi állandó dugókkal ellentétben – javulna a híd áteresztőképessége. Mint írják:
„a közlekedést nem autókban, hanem emberekben kell mérni. Emberek pedig a leggyorsabban és leghatékonyabban busszal és biciklivel juthatnának át a Lánchídon.”
Az I bike Budapest felvonulást szervező Magyar Kerékpárosklub azt is kéri, hogy a metrópótlás után szükségtelenné váló buszsávok helyén kerékpársávot jelöljenek ki, hogy ezzel is levegőhöz jusson az autópálya-jellegű Üllői út, és megkapja a törvény által is előírt biztonságos biciklis kapcsolatát Ferencváros, Kispest, az Üllői út környékének összes lakója, irodaháza, egyeteme és egészségügyi intézete a belvárossal.
Kérik továbbá, hogy az évente 1.000.000. kerékpározó által használt kiskörúti Astoria csomópontban tegyék biztonságossá a biciklizést a metrópótlás után.
Mindezek nagyon olcsó megoldások az élhető városért: csak pár tábla és felfestés kell hozzá. De mindenekelőtt egy városvezetői döntés – passzolják a döntéshozókhoz a labdát az I bike Budapest oldalán.
Több száz önkéntes segíti a közösségi közlekedést
A felvonulás szombat délután 15 órakor indul a városligeti Királydombról, innen a Damjanich utca, Rottenbiller utca, Rákóczi út, Kossuth Lajos utca útvonalon hajtanak fel az Erzsébet hídra. A menet a Duna felől az Alagúton át kerüli meg a Várat, majd az Attila út, Krisztina körút érintésével újra felhajt az Erzsébet hídra. A résztvevők a hídról legurulnak a Pesti alsó rakpartra, ahol a Népfürdő utca érintésével végigtekernek az Árpád hídig, majd a felvonulás a Margitszigeten ér véget a hagyományos bringaemeléssel 17 óra körül.
A menetet Efstathios Andreou, a Holland Nagykövetség ügyvivője indítja el, mert a világ legbringásabb országa több mint 10 éve segíti a magyar kerékpáros fejlődést.
A szervezők 300 önkéntessel biztosítják a nagyobb kereszteződésekben a közösségi közlekedés és az autók áthaladását, illetve a gyalogosoknak is segítenek a zebráknál. A rendezők ugyanakkor azt kérik, hogy a 16 kilométer hosszú útvonalon várható forgalomkorlátozások miatt aki teheti inkább biciklivel, metróval, vagy villamossal közlekedjen szombat délután. A Rákóczi út vonalán a Buda felé vezető oldalon, az Erzsébet hídon teljes szélességben, az Árpád híd Margitszigetig tartó szakaszán pedig a 3-ból 2 sávon halad majd a bringás tömeg.
Útvonaltérkép: https://tinyurl.com/ibikebp2022
Külön várnak mindenkit, aki máskor nem szokott biciklivel közlekedni. Érdemes megnézni, milyen a város, amikor nem autók, hanem kerékpárok veszik át a legforgalmasabb utakat – üzenik az I bike Budapest szervezői.
Borítókép: Rácmolnár Milán