A koronavírus-járvánnyal járó közvetett veszélyre figyelmeztetnek szakértők: biztonsági aggodalmak vet fel a több hónapra leállított utasszállító repülőgépek visszaállítása a forgalomba. Nem biciklikről van szó, amelyeket a hosszú pihenő után egy gumifelfújás után újra használni lehet – írja a Napi.hu. a BBC-re hivatkozva.
Szakértők arra figyelmeztetnek, hogy különleges bánásmódot igényelnek azok a repülőgépek, amelyeket a járvány alatt hosszú időre leállítottak, majd vissza akarnak állítani a forgalomba. Részben emberi gondok merülhetnek fel, mert a repülőgépek vezetése nem olyan, mint a biciklizést, hogy aki egyszer megtanult tekerni, az bármikor újra felülhet a bringára. Másrészt akár egy rossz helyen lévő pókháló is bajt okozhat.
A figyelmeztetések nem pusztán elővigyázatosságból hangzanak el, hanem konkrét tapasztalatok alapján. Az elmúlt hónapokban több olyan baleset történt, amely a hosszú leállással hozható összefüggésbe.
A legjellemzőbb gond, hogy a gyakorlatból kiesett pilóták elhibázzák a leszállást. Kisebb a baj, ha ez csak egy durva landoláshoz vezet, jóval nagyobb, ha esetleg katasztrofális pilótahibához.
A leállított repülőgépek normális esetben rendszeres karbantartáson esnek át, hogy bármikor vissza lehessen őket küldeni szolgálatba. Az ilyen tevékenységgel foglalkozó cégek több tucat alkalmazottal látják el a feladatukat, de ha egyszerre nagyon sok gépet kell visszaküldeni az égi országutakra, akkor előfordulhat, hogy a dolgozók kapkodnak, s ezért hibáznak.
A gyártók vaskos kézikönyvekben írják elő, mit kell ellenőrizniük a technikusoknak, mielőtt aláírják az repülési engedélyeket.
Könnyen előfordulhat, hogy egy rovar vagy lárva okoz gondot, amely éppen abba a pici csőbe költözik be, amelyen keresztül eljut a külső információ, például légnyomásadat a sebesség- és magasságmérő műszerhez.
Borítókép:Pixabay/Steve001 .