A Greenpeace Magyarország a mai napon átadta Karácsony Gergely főpolgármesternek Tiszta levegőt! petícióját, amelyben közel 45 000 ember követeli, hogy a városvezetés kezdje el fokozatosan kitiltani a szennyező járműveket Budapestről, és segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlesztését a fővárosban. A levegő tisztaságáért azonban nem elég települési szinten cselekedni: kormányzati szándékra is szükség van ahhoz, hogy a magyarok egészségesebb levegőt szívhassanak.
A Greenpeace ezért mind városi, mind kormányzati szinten konkrét és érdemi levegőtisztasági intézkedéseket vár.
2021 júliusára már közel 45 ezer ember emelte fel a szavát a tisztább, egészségesebb levegőért Budapesten. A Greenpeace Tiszta levegőt! petícióját aláíró tízezrek azt várják a budapesti városvezetéstől, hogy
- fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről,
- vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból,
- fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban.
A petícióban szereplő céldátum a szennyező járművek kitiltására 2026. szeptember 1., de a fokozatos kitiltás ütemtervének meghatározását a Greenpeace és az aláírók a fővárosi vezetéstől várják.
„A szennyezett levegő miatt évente több mint 13 000 magyar hal meg idő előtt, amivel Magyarország az egyik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Unióban. Nincs mire várnunk a szennyező járművek kitiltásával, emberéletekkel játszunk. Ezt sem a fővárosi vezetés, sem a kormány nem nézheti tovább tétlenül” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország levegőtisztasági szakértője.
Az Európai Közegészségügyi Szövetség friss tanulmánya szerint a légszennyezés elleni városi fellépés leghatékonyabb eszköze a szennyező járművek kiszorítása, azaz az alacsony kibocsátású zónák vagy útdíjak bevezetése.
Ezzel szemben Magyarországon a kormány nem teszi lehetővé, hogy a városok saját hatáskörben útdíjat vezethessenek be a szennyező járművek korlátozására.
Budapest főpolgármesterének azonban még így is komoly felelőssége és mozgástere van arra, hogy a főváros légszennyezettsége ellen fellépjen. Első lépésként Karácsony Gergely saját, választások előtt tetit ígéretéhez híven Budapest bizonyos részeiről tudná kitiltani a szennyező járműveket. Ezt a budapesti lakosok is várhatóan támogatnák. Egy 2018-as reprezentatív közvélemény-kutatás szerint a fővárosiak toronymagasan leginkább a légszennyezés miatt aggódnak a környezeti ártalmak közül.
A Greenpeace 2021 elején nyílt levélben fordult a főpolgármester mellett a kormányfőhöz is, hogy mindketten lépjenek fel a magyarok millióinak életminőségét megkeserítő környezeti ártalom, a légszennyezettség ellen. A megkeresésre egyik fél sem reagált. A kormányzat továbbra is adós 2020-as ígéretével, mely szerint korlátozza a szennyező járművek importját. A kormányzat nem jeleskedik továbbá a városi tömegközlekedés fejlesztésének támogatásában sem. Sőt az önkormányzatoktól oly mértékben vont el pénzt, hogy szinte ellehetetlenítette a közösségi közlekedés színvonalas működtetését.
A Greenpeace Magyarország azt várja Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy mihamarabb hozza nyilvánosságra a szennyező járművek kitiltására vonatkozó ütemtervét, és ismertesse terveit, hogy mikor és milyen lépéseket kíván tenni a fenntartható mobilitás fejlődéséért és terjedéséért Budapesten.
A zöld szervezet továbbá azt várja Karácsonytól mint a választáson induló miniszterelnökjelölttől, hogy ismertesse levegőtisztasági terveit kormányra kerülése esetére is.
A városvezetők és a kormány elégtelen intézkedései miatt minden nappal tovább romlik a magyar emberek egészsége. A koronavírus-járvány is súlyosabban érintette azokat, akik rossz levegőben élnek. Az egészségtelen levegő miatt saját, valamint gyermekeink jövője van veszélyben.
Karácsony Gergely a petíció átvétele során megerősítette, hogy továbbra is célja a választási programjában tett ígérete az „alacsony kibocsátású zónák” létrehozásáról, azaz a szennyező járművek kitiltásáról a főváros bizonyos részeiről. A főpolgármester elmondása szerint még az idén szeretné ezt az ügyet a Fővárosi Közgyűlés elé vinni. Szerinte a szennyező járművek valamilyen mértékű korlátozására 2030-as dátum lehet reális. Emellett fontosnak tartja, hogy a kormányzattal legyen ez ügyben valamilyen együttműködés, hogy azokat se érje hátrány, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy kevésbé szennyező autót használjanak