„Pénzért bármit” – újabb kormányzati pofon a hatósági önállóságnak

A katasztrófavédelem kigolyózásával az utolsó autonóm hatósági szereplőt is kizárta a kormány a hatalom számára fontos beruházásokból. A lépéssel a magánberuházók időt és pénzt nyernek, a környezet és az egészségünk viszont borítékolhatóan veszít, ami mögött nagyon nehéz fölfedezni a közérdeket.

Előbb – szerzői minőségében – a mára, felejthetetlen produkciója ellenére, méltán elfeledett Szájer József, majd a kormányfő, Orbán Viktor ígérte meg ország-világ előtt, hogy az Alkotmány alaptörvényre cserélése nem jár a környezetvédelem jogi és intézményi garanciáinak csökkenésével. Nem is járhat(na) amúgy, mert az Alkotmánybíróság a visszalépés tilalmáról szóló nevezetes határozatában kimondta: amíg az egészséges környezethez való alapjog része a magyar jogrendnek, a környezet- és természetvédelem jogszabályban rögzített szintje nem csökkenthető legálisan. Aztán történt, ami történt: megszüntették az önálló zöldhatóságot, a kiemelt beruházásokról szóló törvény módosításával a hatalom számára legfontosabb (részben magán-) projekteket kivonták az érdemi hatósági és társadalmi kontroll alól, a zöld jogszabályok betartatása utolsó mentsvárként a bíróságokra marad – hogy az új szisztéma mennyit képes biztosítani az említett alapjogból, azt a környezetet és az egészséget egyaránt veszélyeztető akkugyárak és akkuhulladék-feldolgozók körüli ismétlődő botrányok mutatják meg a legtisztábban. Most pedig ezt a rendszert gyengíti tovább a kormány azzal, hogy a katasztrófavédelem kiemelt beruházásokat érintő iparbiztonsági, vízügyi, vízvédelmi és tűzvédelmi hatósági jogosítványait is a kormányhivatalokhoz telepíti.

A környezet- és természetvédelem önálló, a mindenkori kormánytól formálisan független hatósági intézményrendszerének létrehozása a rendszerváltás egyik fontos vívmánya volt. A környezet- és természetvédelmi hatóságok élén szakmai kritériumok alapján, és nyílt pályázat útján kinevezett szakemberek álltak, olyannyira, hogy országos botrány lett belőle, hogy 2010-ben, a kormányváltás után az akkori környezetvédelmi államtitkár egy csupán biológiatanári végzettséggel rendelkező vezetőt ültetett a Fejér megyei felügyelőség igazgatói székébe. Az utódintézmény megyei kormányhivatalokat (amelyeknek a főosztályaiként működnek ma az egykori felügyelőségek) ugyanakkor politikai kinevezettek irányítják: az újabban főispánnak nevezett kormánymegbízottak kiválasztásánál az egyetlen érdemi kritérium a kormány(fő) iránti lojalitás; a közigazgatási tapasztalat és a jogi végzettség csupán előny, de nem feltétel, a környezetvédelmi szakértelem pedig hivatalosan még előnynek sem számít. Utóbbi azért súlyos probléma, mert hiába állnak esetleg szakemberek a kormányhivatalok környezet- és természetvédelmi főosztályai élén, a főnökeik, azaz a kormányzati/kormányfői akaratot közvetítő főispánok átnyúlhatnak a fejük fölött.

Ebben a felállásban a katasztrófavédelem képviselte a szakmai autonómia utolsó védvonalát – annak ellenére is, hogy az Orbán-rendszerben szintén alapos átalakításon esett át, és (többek között a tűzoltóság minden magyar hagyománnyal ellentétes bekebelezése után) a belügyminiszter kézi vezérlése alá került. Katasztrófamegelőzési ügyekben azonban hajlamos volt szakhatóságként fellépni, azaz tiltani, korlátozni, illetve ellenőrizni. Hogy csak egyetlen példát említsünk: visszavonták a haváriák sorát produkáló szigetszentmiklósi akkumulátorgyár engedélyét – ilyesfajta erélyes fellépést a kormányhivataloktól az akkumulátor-nagyhatalommá válásunk kezdetei óta nem láthattunk. És a jövőben várhatóan nem is fogunk, a jogfosztott katasztrófavédelemtől sem: általánosságban sem lesz lehetőségük beleszólni, a módosításokat tartalmazó rendelet pedig a biztonság kedvéért név szerint is felsorolja azokat a jelenleg zajló illetve előkészület alatt álló beruházásokat, ahol a katasztrófavédőknek a továbbiakban semmi keresnivalójuk.

Hogy mi ebben a közérdek, mennyiben szolgálja a környezeti biztonságot, az egészségvédelmet, netán a jövendő generációk érdeket, azt nem tudni, a szóban forgó rendelet sem ad hozzá támpontot. Sokkal könnyebb azt megérteni, hogy mi benne a kockázat, és hogy ennek ellenére miért csinálják. Ma Magyarországon az állam a legnagyobb beruházó, ha pedig nem csak az állami finanszírozású, hanem a kormányzati akaratból, de magántőke felhasználásával megvalósuló beruházásokat is ide számítjuk, akkor egyértelműen domináns helyzetben van. Ezen projektek esetében a kormányzati akarat arra irányul, hogy a beruházások minél gyorsabban, minél alacsonyabb költséggel megvalósulhassanak. A környezet- illetve katasztrófavédelmi előírások betartása költségnövelő és időhúzó tényező. Kétféle érdekviszony áll tehát szemben egymással, a „köznek” pedig (amennyiben egy egyébként értelmes fejlesztésről van szó, ami mondjuk egy akkuüzem esetében nem mindig magától értetődő) az az érdeke, hogy mindkettő érvényesüljön. Erre találták ki a független hatósági rendszert: az autonóm hatóságnak nemhogy azzal nem kell törődnie, hogy mennyi idő alatt épül fel az üzem, vagy mennyibe kerül, de azzal sem, hogy mit akar a kormány – neki csak az számít, hogy ne veszélyeztesse az építők, a majdan ott dolgozók, a környezetében élők és az utánunk jövő nemzedékek jogait, meg a környezeti értékeket. Ez a fajta autonómia azonban a kormányhivatal, és az azt vezető kormánymegbízott esetében föl sem merül: neki definíciószerűen az a dolga, hogy a kormány akaratát érvényesítse.

Gödön, Komáromban, Iváncsán stb. látjuk, hogy ez a fajta hatósági szemlélet hova vezet: halálesetek, sorozatos egészségkárosodások, drasztikusan romló életminőségű települések járnak a nyomában, és ezek még csupán a rövid távú következmények. A katasztrófavédelem jogfosztása nyomán a környezetvédelmi jogérvényesítés hazai leépülése minden bizonnyal felgyorsul – kérdés, lesz-e valamilyen alkotmányos fék, vagy meg kell várnunk, amíg mondjuk egy tömeges havária bizonyítja be (a döntéshozók számára is), hogy ez az út járhatatlan. 

Olvasnál még hasonló cikkeket? Iratkozz fel hírlevelünkre!
Tetszett a cikk? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!
Oldal Tetejére