Amerikai kutatók műholdas adatok vizsgálata alapján megállapították, hogy a gépkocsik ammónia-kibocsátásának egészségügyi hatása hasonló lehet a nitrogén-oxidokéhoz, ennek ellenére a járművek emissziója gyengén szabályozott– írja az Autopro.hu.
A légkörben az ammóniából (NH3) szervetlen vegyületek, mint például ammónium-szulfát és ammónium-nitrát képződik. Nemzetközi szinten az ammónia legnagyobb része a mezőgazdaságból eredeztethető, például állati trágyából. Ugyanakkor a gépkocsik is hozzájárulnak az ammóniatermeléshez, a katalizátorokban, illetve a nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentését szolgáló SCR katalizátorokban lejátszódó kémiai folyamatok melléktermékeként ugyanis ammónia keletkezik.
Daven K. Henze, a Colorado-i Egyetem professzora és kollégái azt akarták a világon elsőként megvizsgálni, hogy a vita eldöntésében segíthetnek-e a műholdas adatok – mivel egy ilyen eljárás az egész világon alkalmazható lenne.
Az Amerikai Kémikusok Egyesületének oldalán publikált kutatásukban Los Angeles nyugati felére fókuszáltak, ahol korábbi mérések arra utaltak, hogy a járművek ammónia-emisszióját alábecsülik.
A kutatók az ammónia és a nitrogén-dioxid koncentrációját is megvizsgálták műholdas adatok alapján. Utóbbi vegyület vizsgálatba bevonását az indokolja, hogy a területen a fő forrása a közúti forgalom, ezért koncentrációjának alakulása jó indikátora a forgalom változásának. A kutatócsapat összevetette a kettő szennyezőanyag koncentrációjának alakulását, továbbá figyelembe vették a meteorológiai hatásokat is annak megállapítása céljából, hogy az ammónia-kibocsátás mekkora hányada tulajdonítható a gépkocsiknak.
A Green Car Congress által idézett eredmények az mutatják, hogy a vizsgált területen a gépkocsik felelnek az ammóniakibocsátás 60-84 százalékáért. Ez hasonló a modellezéssel kapott arányhoz, viszonyt sokszorosan felülmúlja a kormányzati szervek által becsült 13-22 százalékot.
A kutatók szerint a gépkocsikból származó ammónia egészségügyi hatásai hasonlóak lehetnek a nitrogén-oxidéhoz.
Pixabay/Alexas_Fotos