Nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem Európában és a világ más területein is egyre nagyobb gondot jelent a teherautósofőrök hiánya, máshol csupán egyelőre nem annyira érezhető, mint a Brexit után bajba kerülő briteknél – írja a Népszava.hu.
A Nemzetközi Közúti Szállítók Egyesülete (IRU) is nemrégiben arra figyelmeztetett, hogy távolról sem újkeletű problémáról van szó. A tehergépkocsi-vezetők átlagéletkora 50 év feletti, kevés a fiatal munkavállaló választja ezt a szakmát. A szakszervezetek úgy vélik, hogy az ágazat liberalizációja, illetve az alacsonyabb béreket kínáló harmadik országokba való kiszervezés meggyengítette a szakma pozícióit. Sokatmondó adat, hogy az elmúlt évben a 25 év alatti járművezetők aránya Európában és Oroszországban 5 százalék, Mexikóban 6, Törökországban 7 százalék volt. Egyértelműen férfi szakmáról van szó, mivel a tehergépkocsivezetőknek mindössze 2 százaléka nő.
Szakértők becslései szerint Európának már 400 000 járművezetőre lenne szüksége, hogy teljesen lefedjék a felmerülő igényeket. Ezt a számot az ágazat fejlődéséből és a tehergépkocsi vezetők átlagéletkorából kiindulva állapítják meg. 2020-ban már a kamionvezetői munkahelyek egyötödét nem töltötték be Ázsiában és Európában. A Transport Intelligence kutatócsoport tanulmánya szerint a fuvarozók hiánya által leginkább érintett uniós tagállam Lengyelország, ahol több mint 120 000 sofőrre lenne szükség,
Az Egyesült Királyságban a probléma a Brexit következtében súlyosbodott, mivel a külföldiek már nem dolgozhatnak itt. A fiatalokat pedig nem vonzza a szakma, amely sok lemondást, áldozatot követel, hiszen a fuvarozó állandóan távol van a családjától, napi kilenc órát kell vezetnie.
Borítókép: Pixabay/Free-Photos