Az Agroinform.hu portál Dr. Presser Zoltán jogi szakértőt kérdezte a vadgázolásokkal kapcsolatos kérdésekben. A cikkből kiderül, hogy az autópályákon történő vadgázolásnál nagy eséllyel a vadásztársaság a felelős, konkrétan az, amelyiknek a területéről a vad feljuthatott az autópályára. Az autósok felelősségét az autópályán szinte sosem állapítják mert, mert az általában alkalmazott jogi indoklás szerint a gépjármű vezetőjének az autópályán nem kell számítani arra, hogy vaddal találkozik.
A Polgári törvénykönyv (Ptk.) szerint, veszélyes üzemek találkozásakor, elsődlegesen a felróhatóság arányában, másodlagosan az lesz köteles megtéríteni a kárt, akinek az érdekkörében felmerült a rendellenes működés. Az autóvezetés és a vadászat egyaránt veszélyes üzemnek számítanak. Rendellenes működésnek számít például a gyorshajtás, a rossz műszaki állapotú autó, vagy például a hajtóvadászat a vadásztársaság részéről.
Ha nem állapítható meg egyértelműen, hogy kinek az érdekkörében merült fel a rendellenes működés, vagy egyik félnek sem róható fel, akkor általában mindenki maga viseli a kárát. Az autós a javítás költségeit, a vadásztársaság pedig az elhullott vad miatti kárt.
Ha megtörtént a baleset, az első és legfontosabb, hogy hívni kell a rendőrséget. Értesíteni kell az illetékes vadásztársaságot is. Hogy hol, ki az illetékes, arról a rendőrségnek van pontos információja.
Fel kell kutatni a vadat. Nem arról van szó, hogy egy sebzett állat után kellene egyedül kutatni az erdőben, ez a hivatásos vadász feladata, de az autó közvetlen közelében mihamarabb körül kell nézni, fotókat készíteni az állatról. Sokszor előfordul, hogy az ütközés után az állat néhány percig eszméletlen, majd eltűnik. Ez nagyban megnehezíti egyrészt a bizonyítást, másrészt a vadász számára is nehezebb a felkutatás, ami egy sebzett állat esetében elengedhetetlen.
Borítókép: Pixabay/ congerdesign