A Közlekedő Tömeg Egyedület közleménye szerint az indulásként is indokolatlanul hosszú hídfelújítás után 15 hónaposra nyúlik a H7-es hév lezárása a ferencvárosi atlétikai stadion elhibázott kivitelezése miatt. A szükséges két közúti aluljárót ugyanis szintén a hév teljes lezárása mellett kívánja megépíteni a kormány beruházási ügynöksége.
Az egyesület úgy látja, ez egy újabb beruházás, ahol az utasok és a érintett lakók érdeke az utolsó. A közlekedésért felelős közszolgáltató cégek és a lakosság választott képviselői nem tesznek semmit, miközben Budapest belefullad a dugókba.
Pedig volna megoldás a kialakult vállalhatatlan helyzetre: ideiglenes nyomvonalon kell fenntartani a hév közlekedését.
Keresztes Péter, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója 2020 júniusában még viccel próbálta elütni a korlátozások súlyosságát a közlemény szerint.
„Már kész lesz, mire elmúlik karácsony.” – jelentette ki a Csepel-szigetet Budapest belső területeivel összekötő helyi vasútvonal Duna-hídjának felújítása kezdetén.
Az egyesület szerint arról már nem beszélt, hogy a lezárás nem a híd természetesen szükséges felújítása, hanem a ferencvárosi atlétikai stadion miatt nyúlik ilyen elképesztően hosszúra. Valójában az új stadionhoz a hévvonal alatt átvezető két új közúti aluljárót kívánta ebben az időben megépíteni a MÁV-HÉV-hez hasonlóan az állam tulajdonában lévő beruházó, az utasok érdekeit semmibe véve a vonal folyamatos lezárása mellett.
A vasúttársaság csak alkalmazkodott a kényelmes helyzethez a ráérős tempójú hídfelújítással.
Az eltelt 7 hónap alatt a hidat felújították, decemberre elkészült és közlekedésre alkalmas állapotban várja az újranyitást. Botrányos módon azonban a közúti aluljárók helyén mindeddig egy kapavágás sem történt. A H7-es vonal tehát az ideiglenes közbenső végállomás kivételével immár három hete végig járható, a vonatok mégsem közlekednek a teljes vonalon. Erre a legutóbbi közlés szerint 2021 augusztusáig kell várni, addig az érintett szakaszon továbbra is pótlóbuszokra kell átszállni.
A 2020 júniusa óta tartó csepeli hévpótlás az egész 21. kerület, a dél-pesti agglomeráció (pl. Szigetszentmiklós, Halásztelek) közlekedését megnehezíti. A korábban 12-15 perces utazás helyett a pótlás alatt az utazás majdnem kétszer olyan hosszúra, 20-30 percesre növekedett a Boráros tér és Csepel között, ráadásul az út felénél kényelmetlen átszállás is megszakítja utazást. A más hasonló adottságú városrészekkel összevetve (pl. Budafok, Kőbánya, Újpest) alapesetben is borzalmas tömegközlekedési kapcsolatokkal bíró Csepelen ezután nem csoda, hogy a pótlás hatására az utasok közel fele elpártolt a hévtől, aki csak tudott, a sokkal gyorsabb és kényelmesebb autóba ült – ezzel pedig minden korábbinál nagyobb dugók, és környezeti terhelés alakult ki a térségben.
A híd felújítását annak fontosságával arányosan fokozott munkatempóval kellett volna végezni, így az a nyár folyamán elkészült volna.
A közúti aluljárók építését pedig a hév ideiglenes nyomvonalra történő áthelyezésével, a közlekedés folyamatos fenntartásával kellett volna tervezni a beruházás előkészítése során. Emlékeztetünk: 2010-2011-ben a csepeli gerincút építése alatt szintén folyamatosan közlekedett a hév ideiglenes pályán, míg az új út fölötti vasúti hidat 8 hónap alatt megépítették. Illetve a közeljövőben például Tatabányán is a vasúti forgalom ideiglenes nyomvonalon való folyamatos fenntartása mellett fognak új közúti aluljárót építeni.
A Közlekedő Tömeg Egyesület álláspontja, hogy jelenleg aktuális feladat a hév közlekedésének azonnali helyreállítása a teljes vonalon. A jövőre nézve pedig értelemszerűen a hév ideiglenes nyomvonalra helyezésével és a vonatközlekedés folyamatos fenntartásával kell a stadionhoz vezető közúti aluljárókat megépíteni.
Kiemelt kép: Wikipedia Commons