40 százalékkal növelte az elviteles csomagolóanyagok használatát a pandémia

Az egyszer használatos műanyagok elhagyására kötelezné a pandémia nyerteseit a Humusz Szövetség. A civil szervezet szerint az étel-házhoz szállítás, a ruházati e-kereskedelem és a tisztítószerek eladása területén lehetne a legtöbb lépést tenni a körforgásos gazdaságért.

Három olyan iparágat vett célkeresztbe a Humusz Szövetség, amelyek jelentős növekedést tudtak elkönyvelni a pandémiás időszakban. Az étel-házhoz szállítás, a ruházati e-kereskedelem és tisztítószerek eladásának másik közös tulajdonsága az egyszer használatos csomagolás szinte kizárólagos használata.

A magyar környezetvédők a Rethink Plastic és a Break Free From Plastic tanulmányai alapján mutatják be honlapjukon azokat az újrahasználati lehetőségeket, amelyek csökkentenék a csomagolások környezetre gyakorolt hatását.

Kapacitás: Fotó:Pixabay/RitaE

„A kutatási eredmények régóta alátámasztják, hogy a műanyag csomagolásokból sok esetben az egészségre is veszélyes anyagok oldódhatnak az élelmiszerekbe. Olyan alternatív technológiákra van szükség, amelyeknél ez a kockázat nem áll fenn. Ebben az esetben nem az újrahasznosítás a megoldás, hiszen a műanyagoknál a vizsgálatok azt mutatták, hogy tovább nőtt az szennyezettség mértéke” – mondta Szabó György, a Humusz Szövetség Nulla hulladék programvezetője a Very Important Planetnek.


A pandémia 40 százalékkal növelte az elviteles csomagolóanyagok használatát, miközben a saját ételtárolók használata visszaszorult. A kutatás szerint a többször használatos ételtárolók környezeti lábnyoma 13-szor, a poharaké 4-szer kisebb, mint egyszer használatos társaiké.

Az újratölthető csomagolású tisztítószerek tekintetében 12-szer kisebb környezeti hatás érhető el, az e-kereskedelmi szektorban pedig háromszoros a szorzó.

Sorakozó. Fotó: Pixabay/ meineresterampe

„A jó megoldás az üveg, bár ennek az anyagnak a karbonlábnyoma aránylag magas, de a hosszú élettartamuk miatt összességében mégis jobb megoldás. A fém használatára jó példa a Magyarországon működő Rakun dobozközösség, ez a cég ételtárolókat vezetett be, és a tapasztalatok alapján bevált a fém használata” – tette hozzá a programvezető.

A tanulmányok kiemelik, hogy hiába nyílnak sorra a csomagolásmentes üzletek, szükség van politikai támogatásra is ahhoz, hogy az újrahasználat üzleti szempontból is előnyös legyen, és ezáltal a környezeti előnyök is maximalizálódjanak.

Betét. Fotó: Pixabay/pixel2013

„Azt szeretnénk, ha a jogszabályi környezet is előnyben részesítené a fenntartható megoldásokat, az újra- töltést, illetve az újrahasznosítható csomagolásokat. Innovációként a regionális mosóüzemek létrehozását is támogatjuk.

Az italcsomagolásnál már létezik Magyarországon is olyan betétdíjas forgalmazás, ami gazdaságilag is kifizetődő, egyik hazai pincészet a borospalackjainak nagy részét újratölthető üvegben forgalmazza.

A törvényhozásnak kellene a kiskereskedelmi egységeket megfelelően ösztönözni” – mondta Szabó György.

A számítások azt mutatják, hogy 1,3 millió tonna köbméter széndioxid-kibocsátás csökkenést jelentene, ha a három szektorban az újra használható csomagolás mértéke elérné a 20 százalékot öt éven belül, nem is beszélve a víz- és nyersanyag megtakarításról.

Borítókép: Pixabay/Preis_King

Olvasnál még hasonló cikkeket? Iratkozz fel hírlevelünkre!
Tetszett a cikk? Oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!
Oldal Tetejére