A Kossuth téri demonstráción járt videós csapatunk, az orosz olajra vonatkozó teljes uniós embargó és a magyar kormány hozzáállása volt a fő téma. Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampány-felelőse kameránknak elmondta: miután a pandémia alatt bevált az otthonról végzett munka, ismét előtérbe lehetne helyezni, de az autópályákon a sebességhatárok csökkentése is segítene abban, hogy takarékoskodjunk a fosszilis energiahordozókkal. Azokat a repülőjáratokat pedig be kellene tiltani, amelyek közeli, vonattal is könnyen elérhető helyszíneket kötnek össze. Az is kiderül, Németország milyen jó példával jár előttünk a tömegközlekedés ösztönzése terén.
Az Európai Tanács hétfőn kezdődő ülésén dönteni kell az orosz olajra vonatkozó teljes embargóról, mely minden tagállamra érvényes – a Greenpeace szerint ez az egyedüli vállalható út mind morálisan, mind pedig klímavédelmi szempontból. A zöld szervezet azt követeli a magyar miniszterelnöktől: ne gátolja meg, hogy az Unió embargót vessen ki az orosz olajra. A Greenpeace szerint a magyar kormánynak az lenne a feladata, hogy minden eszközével ösztönözze a megújulók terjedését, és radikális energiatakarékossági intézkedéseket vezessen be.
„A fosszilisek használata nem csak a környezetet és az éghajlatot tette tönkre, hanem háborúk sorát, mérhetetlen mennyiségű emberi szenvedést is okozott az elmúlt évszázadokban. Ennek véget kell vetni.
Nem csinálhatunk úgy, mintha nem zajlana egy véres és kegyetlen háború a szomszédban. Ukrajna szenvedése arra figyelmeztet, hogy meg kell szabadulnunk a fosszilis függőségtől. Aki ma az olajat választja, az a háborút és az éghajlatunk tönkretételét választja. Piszkos energiahordozók helyett használjuk végre a megújulókat, és tegyünk meg mindent az energiatakarékosság érdekében: ezekkel még soha nem finanszíroztak háborút” – mondta Perger András, a Greenpeace Magyarország klíma- és energiakampány-felelőse. Kameránk előtt úgy folytatta:
„Uniós szinten néhány hónap alatt 25-30 százalék olajat meg lehetne takarítani, ez nagyjából megfelel annak a mennyiségnek, amennyit Oroszországból behozunk. Olyan intézkedésekre gondolunk, mint az autópályán a sebességhatárok csökkentése.”
Úgy látja, az otthonról végzett munkát előtérbe kellene helyezni, azokat a repülőjáratokat pedig be kellene tiltani, amelyek közeli, vonattal is könnyen elérhető helyszíneket kötnek össze. Az is kiderül, Németország milyen jó példával jár előttünk a tömegközlekedés ösztönzése terén.
Kiemelt kép: Járdány Bence/Greenpeace