Egy érdekes, korábbi képekből készült összeállítás bukkant fel a napokban a Marson 2012 augusztusa, tehát lassan kilenc éve barangoló Curiosity marsjáró kerekeiről, amik jól láthatóan kezdenek a nagy marsi túrázás áldozatául esni. A közölt képeken több nagy tátongó lyuk, illetve behorpadás látható a marsjáró hat kerekén, és ez már az útvonal tervezésére is komoly kihatással vannak. A NASA mérnökei szerint ugyanakkor magát a küldetést még nem hátráltatja jelentősebb mértékben a sérülések sora – írja a Telex.hu.

Az, hogy a brutálisan mostoha marsi körülmények ilyen nyomot hagytak a közel egytonnás roveren, nem meglepetés, sőt, tulajdonképpen az lenne a csoda, ha semmi nyoma nem lenne az elmúlt lassan kilenc évnek. A Curiosityt eredetileg körülbelül 700 napos szolgálatra tervezték, 2021. május 30-ig bezárólag viszont már 3219 földi napja van a Marson, vagyis több mint négyszer annyit dolgozott, mint amivel előzetesen számoltak.

Pár eltört horony még nem gond, de amint több egymás melletti is elenged, felmerül a veszély, hogy a keréken belüli kábelek is megsérülhetnek, ez pedig működésképtelenné tenné azt.

A Marson 2004-10 között aktív Sprit rover megküzdött egy hasonló problémával, a hat kerekéből az egyik ugyanis már 2006-ban megadta magát, és beragadt. A marsjáró viszont nem állt meg, öt kerék erejével is folytatta az útját, a hatodikat húzta maga után, jellegzetes nyomot hagyva a marsi homokban.

Az április közepéig 25 246 métert megtevő Curiosity viszont már nem így oldja meg a problémát, ha úgy adódik. Ha oda jutnak, jöhet a szándékos önpusztítás. A Curiosity földi tesztverziója, a Scarecrow kísérleti állomásán lemodellezték már ugyanis, hogy a marsjáró képes lebontani a saját kerekét. A 40 centi széles abroncs ugyanis egy merevítőgyűrűnek köszönhetően kétharmad-egyharmad arányban képes felbomlani, ami után csak a vékonyabb, külső harmad marad épségben. A többi rész leszakad – kivéve az eredetileg a kerékbe vágott 12 lyukat tartalmazó részt, ez végig ottmarad majd.

Borítókép: Pixabay/WikiImages